Floating correspondences: the butoh and women's voice in Abya Yala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200213

Keywords:

Butoh, Personal dance, Female mythopoetic, Memory, Coronavirus

Abstract

This article expands on the electronics correspondences exchanged with the butoh dancers Eugenia Vargas (Mexico) and Susana Reyes (Ecuador) in the midst of the worldwide coronavirus pandemic crisis. Concerns shared with the artists sought to foment self-reflections about their practices in the butoh, which are analyzed here from a theoretical interweaving inscribed in the Abya Yala-Japan transit. The approach pursues clues that allow organizing a set of ideas about the qualities and powers of the body, worked on by both, and reflecting it as a possible hypothesis evidenced by the exchange of letters. The findings corroborate the body as an expressive, intimate and mythopoetic generating place, seen as personal dance, experienced and woven from relationships that the artists establish with their own culture and ancestry in the face of foreign information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Corradini, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutoranda e mestre em Dança pela Universidade Federal da Bahia, bacharel em Dança pela Unicamp. Fisioterapeuta residente no Programa Multiprofissional em Neurologia, em Salvador/BA. Artista e colaboradora do Núcleo Cuerpo Fluctuante (Brasil-Peru).

Simone Mello, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestre em Dança e pós-graduada (especialização) em Estudos Contemporâneos de Corpo pela Universidade Federal da Bahia, licenciada em Dança pela Universidade Paulista de Artes. Bailarina e fundadora do Núcleo Cuerpo Fluctuante (Brasil-Peru).

References

BAIOCCHI, Maura. Butoh: dança veredas d’alma. São Paulo: Palas Athena, 1995.

CORRADINI, Sandra; MELLO, Simone. Correspondência I. [mensagem pessoal]. Mensagem enviada por 20 abr. 2020.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FUGANTI, Luiz. Corpo em devir. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 7, p. 67-76, 2007.

GITTI, Gustavo. Ailton Krenak sobre como adiar o fim do mundo. O Lugar: práticas de transformação, 2020. Disponível em: https://olugar.org/ailton-krenak-sobre-como-adiar-o-fim-do-mundo/. Acesso em: 21 jun. 2020.

GREINER, Christine. Butô(s) na América Latina: uma reflexão crítica. São Paulo: Fundação Japão, 2013.

GREINER, Christine. O corpo em crise: novas pistas e o curto-circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.

GREINER, Christine. O colapso do corpo a partir do ankoku butô de Hijikata Tatsumi, 2005. Disponível em: https://www.japonartesescenicas.org/ankokubutoh.pdf Acesso em: 31 ago. 2020.

HANDA, Francisco. Kabuki: uma forma de teatro popular estilizado. In: Cultura Japonesa. Disponível em: http://www.culturajaponesa.com.br/index.php/diversos/teatro/kabuki/ . Acesso em: 31 ago. 2020.

HIJIKATA, Tatsumi. To prison. TDR, TDR – The Drama Review, Cambridge, v. 44, n. 1, Spring, 2000.

KATZ, Helena. Um movimento das entranhas para a pele. O Estado de São Paulo. 19 nov. 1994. Disponível em: http://www.helenakatz.pro.br/midia/helenakatz101219757750.jpg. Acesso em: 31 ago. 2020.

NANAKO, Kurihara. Hijikata Tatsumi: As Palavras de Butoh. TDR, v. 44, n. 1, 1988.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. A experiência cartográfica e a abertura de novas pistas. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade, vol. 2. Porto Alegre: Sulina, 2014, p. 7-14.

PERETTA, Éden. O soldado nu: origens da dança butô. Perspectiva: São Paulo, 2015.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Abya Yala. Enciclopédia Latino Americana, 2015a. Disponível em: http://latinoamericana.wiki.br/verbetes/a/abya-yala. Acesso em: 21 jun. 2020.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Pela vida, pela dignidade e pelo território: um novo léxico teórico político desde as lutas sociais na América Latina/Abya Yala/Quilombola. Polis, Revista Latino Americana, v. 14, n. 41, 2015b.

REYES, Susana. Info de Susana Reyes [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por . 26 maio. 2020.

REYES, Susana. Susana cumple 45 años de labor artística en la danza. La Hora Quito, Quito, 06 mar. 2019. Disponível em: https://www.lahora.com.ec/cotopaxi/noticia/1102227015/susana-reyes-cumple-45-anos-de-labor-artistica-en-la-danza. Acesso em: 21 jun. 2020.

ROCHA, Diego Augusto Pereira da. Butoh: o artesão de si mesmo. Belém, 2018. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências das Artes, Universidade Federal do Pará, 2018.

SAID, Edward W. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SADOCK, Benjamim J., SADOCK, Virgínia A., RUIZ, Pedro. Compêndio de psiquiatria: ciência do comportamento e da psiquiatria clínica. 11ª ed. Porto Alegre: Artemed, 2017.

VARGAS, Eugenia. Correspondência I [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por 01 maio. 2020.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Ciência: formas de conhecimento – arte e ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expansão, 2007.

YOKOYAMA, Ana Cristina. O campo onde brotou o butoh: antes do filho, o pai. In: Anais do IV Encontro de Pós-Graduandos em Estudos Japoneses, Anais. São Paulo: FFLCH/USP, 2018.

Published

2020-12-23

How to Cite

CORRADINI, Sandra; MELLO, Simone. Floating correspondences: the butoh and women’s voice in Abya Yala . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–21, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200213. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18097. Acesso em: 19 may. 2024.