Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200006

Keywords:

Dance, Space, Scenic creation, Climbing

Abstract

This article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Regina Garcia Millás, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutorado em Artes Cênicas (UNIRIO). Docente no Departamento de Arte Corporal da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bailarina, escaladora e acrobata. Atuou na Cia Domínio Público com direção de Holly Cavrell de 2008 a 2018. Foi idealizadora, criadora e diretora do Coletivo Invertido de 2012 a 2016. Foi fundadora e intérprete-acrobata da Trupe Caiu do Céu com espetáculos cênicos-circenses. 

References

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

BROWN, Trisha. Repertory: Man Walking Down the Side of a Building (1970). Site official TBDC: Trisha Brown Dance Company. Andradas-MG, 27 junho 2020a. Disponível em: https://trishabrowncompany.org/repertory/man-walking-down-the-side-of-a-building.html?ctx=title Acesso em: 27 jun. 2020.

BROWN, Trisha. Repertory: Walking on the Wall (1971). Site official TBDC: Trisha Brown Dance Company. Andradas-MG, 27 junho 2020b. Disponível em: https://trishabrowncompany.org/repertory/walking-on-the-wall.html?ctx=title Acesso em: 27 jun. 2020.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Fluir: a psicologia da experiência Optima, medidas para melhorar a qualidade de vida. Lisboa: Relógio D’água Editores, 2002.

DAFLON, Cintia Adriane de Aquino; DAFLON, Flavio Henrique Alves. Escale melhor e com mais segurança: manual de técnica de escalada. Rio de Janeiro: Companhia da Escalada, 2016.

DORIA, Gisela. (de)Composição e produção de sentido: dramaturgias na dança contemporânea. 2015. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes – Universidade Estadual de Campinas, Campinas SP, 2015.

FLORES, Lito Tejada. The Games Climbers Play. Londres (Inglaterra): Diadem Books Ltd., 1978.

LABAN, Rudolf . A Vision of Dinamic Space. Londres: Laban Archives & The Falmer Press, 1984.

LOUPPE, Laurence. A Poética da Dança Contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MILLÁS, Cláudia Regina Garcia. Trajetórias de risco, treinamento e criação: experiências vividas nos espaços vertical e aéreo. Campinas - SP, 2014. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas.

MOORE, Nancy. Repertory: Spiral (1974). In Site Oficial TBDC: Trisha Brown Dance Company. Andradas-MG, 27 junho 2020. Disponível em: https://trishabrowncompany.org/repertory/spiral.html?ctx=early Acesso em: 27 jun. 2020.

MORRIS, Robert. O tempo presente do espaço. In Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.

NESS, Sally Ann. Choreographies of landscape: signs of performance in Yosemite National Park. Nova Iorque: Berghahn Books, 2016.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Editora Autêntica, 2015.

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.

VISCONTI, Jacopo Crivelli. Novas derivas. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

Published

2020-09-24

How to Cite

MILLÁS, Cláudia Regina Garcia. Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–30, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200006. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana