From origins to circo-theatre: malleability and permanence of melodrama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200205

Keywords:

Melodrama, Opera, Theater, Circus-Theater

Abstract

In this article, was discussed about melodrama, considering your origin until its presence in the circus-theater. It’s a bibliographic study, with highlight on Italian authors that study the opera as melodrama. In relation to the Brazilian circus-theater, relevant research was cited about its creation and how the melodrama genre is an example of dramaturgy that will predominate in this circus format.

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Author Biographies

Cristina Alves de Macedo, Universidade Federal da Bahia UFBA)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia - PPGAC/UFBA, possui Mestrado em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB e Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador – UCSAL. Atua com pesquisas sobre dramaturgia, circo, teatro e censura com atenção à formação do gênero circo-teatro em sua relação com a ópera italiana e o melodrama francês, enfatizando continuidades e descontinuidades a partir de arquétipos. 

Eliene Benício Amancio Costa, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

É Professora Titular (2015) do Departamento de Técnicas do Espetáculo da Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia. Estágio Sênior na Manchester Metropolitan University (UK) e Université Paris Nanterre (FR) anos de 2017-2018. Pós-doutora (2009) pelo Instituto de Artes da UNESP (IA/UNESP). Tem doutorado (1999) e mestrado (1993) pela Escola de Comunicações e Artes da USP (ECA/USP)

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Published

2020-12-23

How to Cite

MACEDO, Cristina Alves de; COSTA, Eliene Benício Amancio. From origins to circo-theatre: malleability and permanence of melodrama. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200205. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18061. Acesso em: 19 may. 2024.