A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234606112014064

Keywords:

art , urban , intervention

Abstract

Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Palma Guerche, Federal University of Santa Maria

Acadêmica do Curso de Artes Visuais Licenciatura Plena, da Universidade Federal de Santa Maria. Bacharel em Artes Visuais habilitação em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). Especialista em Literatura Brasileira pelo Centro Universitário Franciscano (2009). Membro Interartec/Cnpq e Labinter/PPGART/CAL/UFSM. Bolista PROEXT 2014. 

Andreia Machado Vieira, Federal University of Santa Maria

Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS - Brasil e pela Université de Montreal/UdM - Canadá, Mestre em Psicologia Social e Institucional pela UFRGS e Graduada em Bacharelado e Licenciatura em Artes Visuais pela UFRGS. Atualmente é membro dos grupos de pesquisa: Corpo, Arte e Clínica - UFRGS; SenseLab research-creation group - Concordia University, Canadá; Arte e Tecnologia - UFSM; e coordenadora do gpc InterArtec/Cnpq e do LabInter (Laboratório Interdisciplinar Interativo) - UFSM. Artista Multimídia com experiência nas áreas de arte e tecnologia, subjetivação contemporânea, sistemas interativos, TIC e EaD; bem como produção de projetos culturais e educacionais. Professora Adjunta II da UFSM no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais no Centro de Artes e Letras e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede no Centro de Educação. Membro da Associação Nacional dos Pesquisadores de Artes Plásticas/ANPAP.

References

BAUMAN, Zygmunt Baumam. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahr, 2001.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Paris: Minuit, 1986. [Foucault.Trad. Bras. Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Brasiliense, 1991]

______________. Spinoza: cours Vincennes. In: DELEUZE, G. Le cours de Gilles Deleuze. 13 jan. 1981. Disponível em: http://www.webdeleuze.com/php/liste_texte. php?groupe=Spinoza Acesso em: dez. 2012.

DIAS, RMS. Notas introdutórias de uma analítica no campo das modelizações voca- cionais. In JACÓ-VILELA, AM., CEREZZO, AC., and RODRIGUES, HBC., orgs. Clio-psyché: fazeres e dizeres psi na história do Brasil [online]. Rio de Janeiro: Centro Edels- tein de Pesquisas Sociais, 2012. p. 262-274. ISBN: 978-85-7982-061-8. Available from SciELO Books < http://books.scielo.org>.

______________. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo:capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

______________. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

______________. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996.

______________. Microfísica do Poder. 21 ed. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

HEMMER, Rafael L. Reflexiones em torno a cabos sueltos. Diálogo entre José Luis Barrios y Rafael Lozano Hemmer. In: Algunas cosas pasan más veces que todo el tempo. Espanha: Turner, 2007.

HOLZER, Jenny. Projections. Disponível em: <http://www.jennyholzer.com> Acesso em: set. 2014.

LOZANO-HEMMER, Rafael. Rafael Lozano Hemmer. Disponível em: <http://www.lozano-hemmer.com> Acesso em: set. 2014.

NASCIMENTO, E. Performar o discurso: teatro, travestismo, corpo-cidade. VIS: revista do PPG-Arte/UnB, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 29-37, jan./jun. 2011.

PALLAMIN, Vera M. Arte Urbana: São Paulo Região Central (1945-1998): Obras de caráter temporário e permanente. São Paulo, Fapesp: 2000.

Published

2014-07-31

How to Cite

GUERCHE, Tatiana Palma; VIEIRA, Andreia Machado. A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação. Palíndromo, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 64–78, 2014. DOI: 10.5965/2175234606112014064. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064. Acesso em: 19 may. 2024.