Hélio Oiticica public poetry: 19 non-specific artworks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021043

Keywords:

Hélio Oiticica, Public Poetry, Textual Inscription

Abstract

There are countless texts that the Brazilian artist Hélio Oiticica wrote during his life. From concepts to theoretical essays, from letters to projects, from inscriptions to poems, Oiticica used the word to organize and present his work to the world. This article aims to discuss the public poetry of Oiticica when he was in Rio de Janeiro, between 1965 and 1968, whose composition is made up of 19 texts inscribed in Parangolés, Bólides and a flag. Subsequently, two inscriptions will be analyzed, the Parangolé P11 Capa 7 (1966), with “Estamos Famintos”, and the Parangolé P18 Capa 16 (1968), with “Sexo e violência: eis o que me agrada”. It is intended, therefore, from the visual and textual aspects of the works, to highlight the notion of “strange fruits”, by Florencia Garramuño, which designates artistic objects of difficult classification, hybrids.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Annelise Estrella Galeazzi, Universidade Estadual de Campinas – Unicamp

Doutoranda em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3172468977328126.

References

AGUILAR, G. Hélio Oiticica, a asa branca do êxtase: arte brasileira de 1964-1980. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2016.

AGUILAR, G.; CÁMARA, M. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

BACHMANN, P. M. A poesia como subtexto: a inscrição corporal da poética secreta de Hélio Oiticica. Remate de Males, Campinas, SP, v. 39, n. 1, p. 171–190, 2019. DOI: 10.20396/remate.v39i1.8653999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8653999. Acesso em: 25 ago. 2021.

BRAGA, P. A trama da terra que treme: multiplicidade em Hélio Oiticica. Tese de Doutorado, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, 2007.

BRAGA, P. Hélio Oiticica: singularidade, multiplicidade. São Paulo: Perspectiva/Fapesp, 2013.

CÁMARA, M. Corpos Pagãos: usos e figurações na cultura brasileira (1960-1980). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

COELHO, F. Hélio Oiticica – um escritor em seu labirinto. Sibila: Revista de Poesia e Crítica Literária [on-line], ano 16, 2009.

COELHO, F. Eu, brasileiro, confesso minha culpa meu pecado – Cultura marginal no Brasil dos anos 60 e 70. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010a.

COELHO, F. Livro ou Livro-me. Os escritos babilônicos de Hélio Oiticica (1971-1978). Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010b.

FERREIRA, G.; COTRIM, C. Escritos de artistas - anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

GARRAMUÑO, F. A experiência opaca: literatura e desencanto. Rio de Janeiro: EdUerj, 2012.

GARRAMUÑO, F. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

GARRAMUÑO, F. Formas da impertinência. In: Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014b. p. 91-108.

OITICICA, H. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, H. O museu é o mundo. In: FILHO, C. O. (org.). Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011.

OITICICA, H. Posição e Programa. 01/07/1966, PHO 0253/66.

OITICICA, H. Parangolé Poético e Parangolé Social. 14/08/1966, PHO 0254/66.

OITICICA, H. Parangolé Poético e Parangolé Social. 21/08/1966, PHO 0256/66.

OITICICA FILHO, C. VIEIRA, I. (orgs.). Encontros. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.

ROCHA, G. Uma Estética da Fome. In: Revista Civilização Brasileira, n.3, julho, 1965.

SISCAR, M. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos da modernidade. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

VASCONCELOS, F. de A. Josué de Castro e a Geografia da Fome no Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 24(11): p.2710-2717, nov., 2008.

Published

2021-09-01

How to Cite

GALEAZZI, Annelise Estrella. Hélio Oiticica public poetry: 19 non-specific artworks. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 43–57, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021043. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20257. Acesso em: 20 may. 2024.