Images of an asterisk: ways to use

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613302021202

Keywords:

Critical self-portrait, Discursiveness, The figure of the artist, Action-research, Aesthetic protocol

Abstract

This article is about the experiences that found the look, posture and gestures of two artist-researchers who take the book Água Viva, by Clarice Lispector, as a common poetic reference. With the attempt to reflect on certain provocations of this edition in relation to the artist's critical self-portrait, the goal is to establish a dialogue between the different investigations on the figure of the artist today, which includes references, practices and plural artistic-theoretical discourses. The intention, here, is to give flux to thoughts that sometimes flow through academic-intellectual paths, sometimes through experiences and empiricisms, making themselves exist not only through the venous lines of the real region, but, as much or more, through the intricacies of the imaginary and imagination. By the mutual exercise of thought, passages by authors such as Bauman, Mondzain, Nancy, Blanchot and Arendt are articulated, in addition to mentions of Saramago, García Márquez, Mia Couto and Lispector herself, whose company motivates us to write in pair. After all, it is in the domains of reflection and inclusion that we work on sharing differences in the depth of the interlines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rachel Falcão Costa, UFMG e FAOP

Artista plástica. Artista-pesquisadora. Arte-educadora. Doutoranda em Artes pela EBA-UFMG, na Linha de Pesquisa "Artes Plásticas, Visuais e Interartes". Mestre em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável pela Escola de Arquitetura da UFMG, bolsa FAPEMIG (2009-2011), com a dissertação "Interações e Intervenções: a participação do artista contemporâneo em processos de reconfiguração sociais e espaciais". Especialização em Artes, Cultura Visual e Comunicação e Graduação em Educação Artística nas Habilitações Artes Plásticas (Licenciatura) e Desenho (Bacharelado em Desenho Arquitetônico), pela UFJF. Professora e Coordenadora do Núcleo de Arte e Ofícios da Fundação de Arte de Ouro Preto (FAOP). Áreas de interesse e atuação: desenho, objetos, instalações, práticas artísticas colaborativas, práticas artísticas políticas, epistemologia estética. 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7289914471536064

Bárbara Mól Gonçalves, Independente

Vive e trabalha em Ouro Preto. Doutora em Artes (Bolsista CAPES/PROEX 2018/2019), na linha de pesquisa: Artes Plásticas, visuais e interartes (2020), pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutorado-sanduíche pela Université Sorbonne Nouvelle Paris 3 (2018/out-2019/fev), no LIRA - Laboratoire International de Recherches en Arts, com Philippe Dubois. Mestre em Artes, na área de Arte e Tecnologia da Imagem, pela UFMG (2014), com bolsa CAPES em 2014. Bacharela em Desenho (UFMG -2010). Atua como educadora, escritora, artista visual e pesquisadora independente.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6411527597757239

References

ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar; o querer, o julgar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

BASBAUM, Ricardo. Amo os artistas-etc. In: MOURA, Rodrigo. Políticas Institucionais, Práticas Curatoriais. Belo Horizonte: Museu da Pampulha, 2004. p. 21-23.

BAUMAN, Zygmunt. O Mal-Estar da Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BLANCHOT, Maurice. O Espaço Literário. Tradução: Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

COUTO, Mia. O último voo do flamingo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução: Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIAS, Rosa. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

EX-ISTO. Produção de Cao Guimarães. Minas Gerais, 2010. (86 min), son., color.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

LADDAGA, Reinaldo. Estética da emergência: a formação de outra cultura das artes. Tradução: Magda Lopes. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

LA FEMIS. Qu’est-ce que l’acte de creation par Gilles Deleuze. [Paris]: Mardis de la Fondation, 1987. 1 vídeo (51:25 min). Disponível em: https://machinedeleuze.wordpress.com/2017/04/10/ato-de-criacao-2/. Acesso em: 15 jan. 2021.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: N-1 edições, 2017.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1980.

MAC USP. Gê Orthof. [São Paulo]: O MAC Encontra os Artistas, 2013. 1 vídeo (117min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wmkXLEo6bNE. Acesso em: 15 jan. 2021.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Cem anos de Solidão. Tradução: Eliane Zagury. Rio de Janeiro: Record, 1967.

MONDZAIN, Marie-José. Sideração. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016. Disponível em: http://www.zazie.com.br/pequena-biblioteca-de-ensaios. Acesso em: 12 jan. 2021.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, 2. ed., 2017.

NANCY, Jean-Luc. L’expérience de la liberté. Paris: Éditions Galilée, 1988.

NANCY, Jean-Luc. O Vestígio da Arte (1994). In: HUCHET, Stéphane (Org.). Fragmentos de uma Teoria da Arte. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

NANCY, Jean-Luc. À escuta. Belo Horizonte: Edições Chão de Feira, 2014.

NANCY, Jean-Luc. A Comunidade Inoperada. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edições, 2018.

SZYMBORSKA, Wisława. Poemas. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SARAMAGO, José. O Conto da Ilha Desconhecida. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SZTUTMAN, Renato (Org.). Eduardo Viveiros de Castro. (Encontros). Rio de Janeiro: Azougue, 2008.

Published

2021-05-01

How to Cite

COSTA, Rachel Falcão; GONÇALVES, Bárbara Mól. Images of an asterisk: ways to use. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 202–216, 2021. DOI: 10.5965/2175234613302021202. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19649. Acesso em: 20 may. 2024.