Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022303

Keywords:

A/r/tographic narratives, Self-portrait, Memory, Gender and Sexualities, Archivist Artist

Abstract

This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Borre, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora e coordenadora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco. Professora e vice-coordenadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG). No período de janeiro de 2013 a janeiro de 2014, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES) na Universidade Publica de Navarra, Espanha. Integrante do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação (GPCVE). Mestre em Educação pela PUCRS (2008); especialista em Gestão e Planejamento Escolar pela PUCRS (2006) e graduada em Pedagogia pela UFRGS (2004).

References

ALVES, Rubem. [Orelha do livro]. In Variações Sobre o Prazer. Ed. Planeta do Brasil LTDA. São Paulo, 2013.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança dos Velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRAGA. Felipe P. Estratégias de um artista- arquivista. Revista Morpheus: Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, V. 9, N. 16, ago./dez. 2016.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson e IRWIN, Rita. Pesquisa educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como metodologia e pedagogia em Artes. In: Maria das Vitórias Negreiros do Amaral; Maria Betânia e Silva. (Org.). Conferências em Arte/Educação: Narrativas Plurais. 1ed.Recife: FAEB, 2014, v., p. 249-257.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.

GENNEP, A. V. Classificação dos ritos. In: Os ritos de passagem. Petrópolis. Editora Vozes, 1978.

HALBWACHS, M. A Memória coletiva. Trad. de Laurent Léon Schaffter. São Paulo, Vértice/Revista dos Tribunais, 1990. Tradução de: La mémoire collective.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Investindo no potencial das Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora UFSM, 2014. p. 11 – 14.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Unicamp, 2013.

RODRIGO, Javier; COLLADOS, Antônio. Enredando-nos dentro e fora das pedagogias: paradoxos e desafios das políticas e Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.) Pedagogias Culturais. Santa Maria:

Editora UFSM, 2014. p. 19-44.

Published

2022-01-03

How to Cite

BORRE, Luciana; SANTOS, Lizandra. Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 303–327, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022303. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589. Acesso em: 20 may. 2024.