The archive, this fearsome and seductive monster, is transparent and opaque: the learning histories of the visual artist Voluspa Jarpa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612262020227

Keywords:

Voluspa Jarpa, archives, dictatorships, digital technologies, visibilities

Abstract

This paper investigates the installation “Histórias de aprendizagem” of the chilean plastic artist Voluspa Jarpa Saldías, who undertakes the reading of the archive and its deconstruction, articulating a new interpretation of the past, but above all a different reading of the conception of History, understood as a discontinuity permeated by oblivion and erasure, because what is at stake is the very concept of historical truth. The research undertakes the search of the senses of silence as something that means and that is distinguished from the implicit, which needs the “saying” to put itself in the sense, being possible to think silence and erasure as agents of censorship that concern the which cannot be stated in certain circumstances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramsés Albertoni Barbosa, Federal University of Rio de Janeiro

Professor de literatura. Mestre em Poética pela UFRJ. Mestrando em Comunicação pelo PPGCOM-UFJF.

References

ARENDT, H. Ensayos de comprensión: 1930-1954. Madrid: Caparrós editores, 2005.

CRARY, J. Suspensões da percepção: atenção, espetáculo e cultura moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

DERRIDA, J. Mal de arquivo – uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto; Museu de Arte do Rio, 2013.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2007.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. Qu'est-ce que la critique? Critique et Aufklärung. Conferência proferida em 27 de maio de 1978. Tradução de Gabriela Lafetá Borges e revisão de Wanderson Flor do Nascimento. Bulletin de la Société Française de Philosophie, vol. 82, n. 2, p. 35-63, avr/juin, 1990. Disponível em: http://portalgens.com.br/portal/images/stories/pdf/critica.pdf. Acesso em: 3.4.2018.

GIANVECCHIO, A. Presença na ausência: amnésias políticas e resistências poéticas na memória da ditadura civil-militar brasileira (1964-1981). Tese de Doutorado. 197 p. São Paulo: FAUUSP, 2015.

JARPA, V. Historia, archivo e imagen: sobre la necesidad de simbolizar la historia. Contra Corriente, v. 12, n. 1, 2014, p. 14-29. Disponível em: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/download/1295/2219/. Acesso em: 20.10.2018.

JARPA, V. Diálogos de la memoria. Archivos para La Paz. Seminario Internacional. Centro de Memoria Historia. Disponível em: http://centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/dialogos-memoria/ponencias/011-VoluspaJarpa.pdf. Acesso em: 20.10.2018.

KOSELLECK, R. A configuração moderna do conceito de História. In: KOSELLECK, R. O conceito de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

ROLNIK, S. Furor de arquivo. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae22_Suely_Rolnik.pdf. Acesso em: 20.4.2019.

Published

2020-01-01

How to Cite

BARBOSA, Ramsés Albertoni. The archive, this fearsome and seductive monster, is transparent and opaque: the learning histories of the visual artist Voluspa Jarpa. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 227–239, 2020. DOI: 10.5965/2175234612262020227. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15186. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta