MASACCIO, CHRISTIAN CULTURE IN THE FIRST RENAISSANCE: THE CRITICAL INTERPRETATION OF GIULIO CARLO ARGAN AND THE EXEGESIS OF THE FORM

Authors

  • João Cícero Teixeira Bezerra Rio de Janeiro State University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/21752346102202018123

Keywords:

history, art history, Renaissance

Abstract

This article analyzes the relationship between Christian culture and the perspective form in the work of Masaccio during the first Renaissance, based on an interpretation of the Ita-lian historian Giulio Carlo Argan. For this reason, the theological debate of the total form present in St. Peter Damian’s writings is discussed in order to speculate interpretative possibilities for the emergence of perspective form in Florence in the 15th century. Other historians such as Frederick Antal, Ernst Gombrich, Ernst Panofsky are asked to dialogue with Argan’s interpretation. Thus, the essay follows two paths: 1st - it presents a work by Masaccio in the context of the Renaissance, and 2nd - it debates on the historiographic method of the Italian historian.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Cícero Teixeira Bezerra, Rio de Janeiro State University

Historiador e Crítico de Arte e Teatro e dramaturgo. Formado em Teoria do Teatro pela UniRIO, Mestre em Artes Cênicas pela mesma instituição, Doutor em História Social da Cultura na PUC-RIO. Pós-doutor em Artes Cênicas - Unirio.

References

ANTAL, Frederick. Florentine painting and its social background: the bourgeois republic before Cosimo de Medici’s advent to power, XIV and early XV centuries. New York: Icon Editions/ Harper & Row, 1975.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARGAN, Giulio Carlo. Clássico anticlássico: o Renascimento de Brunelleschi a Bruegel. Trad. Lorenzo Mammì. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte italiana: de Giotto a Leonardo. Volume II. Trad. Wilma de Katinszky. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

AUERBACH, Erich. Mímesis: a representação da realidade na literatura ocidental. Trad. vários tradutores. São Paulo: Perspectiva, 2011.

CARVALHO, Mario A. Santiago de. Noção, medição e possibilidade do vácuo segundo Henrique de Gand. Revista Filosófica de Coimbra, Coimbra, Vol. 1, n. 2, p. 359-385. 1992. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10316/14689>. Acesso em: 2 nov. 2017.

GOMBRICH, Ernst H. J. A história da arte. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. Trad. Elisabete Nunes. Lisboa: Edições 70, 1999.

REALE, Giovanni. História da Filosofia Grega e Romana I –VIII. Trad. Henrique Claudio de Lima Vaz e Marcelo Perine. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

RESNICK, I. M. Divine power & possibility in St. Peter Damian`s De Divina Omnipotentia. Leiden, Netherlands: E. J. BRILL, 1992.

VASARI, Giorgio. Vida dos artistas florentinos. Trad. Luciano Belosi. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

Published

2018-10-25

How to Cite

BEZERRA, João Cícero Teixeira. MASACCIO, CHRISTIAN CULTURE IN THE FIRST RENAISSANCE: THE CRITICAL INTERPRETATION OF GIULIO CARLO ARGAN AND THE EXEGESIS OF THE FORM. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 22, p. 123–142, 2018. DOI: 10.5965/21752346102202018123. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/11328. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta