Conceptions of childhood and childrenin the19thCentury: what guides the “Manual para os jardins de infância”toteachers?

Authors

  • Keila Cristina Arruda Villamayor Gonzalez Prefeitura Municipal de São José – PMSJ

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022139

Keywords:

childhood, newspaper press, kindergarten, Menezes Vieira

Abstract

The text introduces kindergarten representations in the 19th century by means of the circulation of news in the Rio de Janeiro newspaper press, specifically in the newspapers: Gazeta de Notícias, O Cruzeiro and Jornal do Commercio. These papers were chosen guided by Bastos (2011), who disseminates one of the first pedagogical guides aimed at education in kindergarten, the Manual para os jardins da infância, published by Dr. Menezes Vieira in 1882. The research was developed in the National Brazilian Library, Digital Newspaper Library collection, using content analysis (Vala, 1986; Bardin, 1977). The articles appointed to controversies regarding the creation of the first educational institutions of this type in Brazil; the role of kindergartens supported by Froebelian principles; and a threefold emphasis on physical, intellectual and moral aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BASTOS, Maria Helena Câmara. Manual para os jardins de infância: ligeira compilação pelo Dr. Menezes Vieira - 1882. Porto Alegre: Redes Editora, 2011.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Tradução de Maria José do Amaral Ferreira. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2013.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. Tradução de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Unesp, 2002.

COMENIUS. Didática magna. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FROEBEL, Friedrich W. A educação do homem. Tradução de Maria Helena Câmara Bastos. Passo Fundo: UPF, 2001.

GONDRA, José G. Higienização da infância no Brasil. In: GONDRA, José. História, infância e escolarização. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2002. p. 110-133.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 14, p. 469-496, maio/ago. 2000. ISSN: 1413-2478. Disponível em: https://bit.ly/2Mybubz. Acesso em: 1 maio 2018.

PRIORE, Mary Del (org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

ROCHA, Heloísa Helena Pimenta; GONDRA, José G. A escola e a produção de sujeitos higienizados. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 493-512, jul./dez. 2002. ISSN 2175-795X. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x. Disponível em: https://bit.ly/2upulRS. Acesso em: 2 set. 2018.

SILVA, Vivian Batista da. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções de escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). São Paulo: Editora Unesp, 2018.

Published

2022-12-09

How to Cite

GONZALEZ , Keila Cristina Arruda Villamayor. Conceptions of childhood and childrenin the19thCentury: what guides the “Manual para os jardins de infância”toteachers?. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 139–160, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022139. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23013. Acesso em: 11 may. 2024.