School curriculum: cultural selection and didactic redesigning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022246

Keywords:

curriculum theories, critical theories of the curriculum, school curriculum

Abstract

Currently, in Brazil, the field of curriculum studies is strongly consolidated, counting groups of work and study, academic meetings, scientific magazines and research lines in Post-graduation programs in Education field, besides an increasing number of publications. Today, there seems to be accordance in divide the lines of thoughts about the curriculum into three different theoretical-methodological and ideological perspectives: traditional theories, critical theories and post critical theories of the curriculum. The aim on this study is to specifically think over the main categories and authors of the critical curriculum theories.  Therefore, it starts from a theoretical critical perspective of the curriculum, which comprehends it as a negotiated social construction, entangled in power relations. It is highlighted the importance of continuous investments in research about the History of the curriculums and school subjects, in order to comprehend how they were socially built in each historical, social, political and cultural context from different countries and in different temporalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, Michel. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

APPLE, Michel. Educação e poder. Porto Alegra: Artmed, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2007.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro, Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

GIROUX, Henry. Pedagogia Radical: subsídios. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1983.

GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultura. São Paulo: Cortez, 1987.

GOODSON, Yvor. A construção social do currículo. Lisboa: Editora EDUCA, 1997.

GOODSON, Yvor. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2012.

GOODSON, Yvor. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Trad. Vera Joscelyne. Petrópolis: Vozes, 2008.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. Tradução Celina Cardim Cavalcante. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MENEZES, Marília Gabriela e SANTIAGO, Maria Eliete. Um estudo sobre a contribuição de Paulo Freire para a construção crítica do currículo. Revista Espaço do Currículo (Online), João Pessoa v. 3, p. 395-402, 2010.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1999. p. 07-31.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 48 set./dez, 2011.

Published

2022-12-09

How to Cite

SALLES, André Mendes. School curriculum: cultural selection and didactic redesigning. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 246–263, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022246. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20176. Acesso em: 13 may. 2024.