The place of education of baby and very young children in ethnic-racial discussions: a panorama of ANPed research (2001-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022311

Keywords:

child education, nursery 0 to 3 years, ethnic-racial relations

Abstract

This article delimits the discussions about the specificity of Early Childhood Education, as a space of care and quality education, aimed at babies and young children, meeting the understanding of this educational stage as a unique and differentiated field of basic education. Focusing on the day care segment (0 to 3 years old), this work aimed to enable some discussions that connect Early Childhood Education and the education of ethnic-racial relations, assuming the determining role of both for the construction of a more just society, as well as to overcome the different forms of racism and prejudice that are still present in Brazilian society. To this end, a broad survey of the researches that are included in the annals of the national meetings of the Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) was carried out, seeking to identify the visibility or not given to children up to 3 years old in these discussions. The data reveal the complex reality in which babies and very young children - as well as their teachers and the daily life experienced by both in Early Childhood Education - find themselves, remaining on the margins of discussions on the topic. They also make it possible to infer about the need for research that focuses on this context and assumes babies and very young children as subjects of rights and voice, allowing the expansion of knowledge about the way in which children of this age group, white and black, have built their ethnic-racial identities and what is the role of early childhood education in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDRE, Ivone Jesus. “Aquela preta não é minha amiga!”: interações e socialização de crianças haitianas nas escolas de educação infantil em Sinop/MT. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 38, 2017, São Luís. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT21_1298.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020. p. 01-18.

AMARAL, Arleandra Cristina Talin. Infância pequena e a construção da identidade Étnico-racial na educação infantil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015. p. 01-18. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-4223.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

ARAÚJO, Débora Cristina de. O que já disseram a respeito da diversidade étnico-racial no programa nacional de biblioteca da escola (PNBE)? Um estudo em andamento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Rio de Janeiro: Anped, 2013. p. 01-16. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt21_2670_texto.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Sobre a ANPEd. In: ANPEd, [S.l.], 20 abr. 2020. Disponível em: http://www.anped.org.br/sobre-anped. Acesso em: 01 jun. 2020.

BRASIL. Lei nº. 10.639. Alteração da Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: [s.n.], 9 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Casa Civil, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº. 03. [Brasília, DF: MEC], 10 mar. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: [MEC], 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: [MEC] 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.

CARVALHO, Thaís Regina de. Educação das relações étnico-raciais e políticas de formação continuada de professores/as da educação infantil: experiências de Florianópolis/SC. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2017. p. 01-18. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT21_219.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

CRUZ, Ana Cristina Juvenal. Relações raciais entre crianças na cidade de São Paulo: as pesquisas do projeto UNESCO. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO. 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015. p. 01-18. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT21-4172.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

CRUZ, Silvia Helena Vieira. Considerações acerca da discriminação étnico-racial em crianças pequenas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015. p. 01-17. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-4024.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Edições Leitura Crítica; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2015.

GAUDIO, Eduarda Souza. Dimensão étnico-racial na educação infantil: um olhar sobre a perspectiva das crianças. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015. p. 01-16. Disponível em: http://www.anped.org.br/sobre-anped. Acesso em: 01 jun. 2020.

GOBBATO, Carolina. BARBOSA, Maria Carmen Silveira. A (dupla) invisibilidade dos bebês e das crianças bem pequenas na educação infantil: tão perto, tão longe. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 4, n. 1, p. 21-36, 2017.

KUHLMANN JR., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n.14, p. 5-18, 2000. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27501402. Acesso em: 05 jul. 2019.

LIMA, Maria Batista. Identidades e diversidade no cotidiano escolar: o lugar afro-brasileiro. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2011. p. 01-01. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT21/GT21-1225%20res.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

MARQUES, Eugenia Portela de Siqueira; BOLSON, Hildete da Silva Pereira; MORAES, Wanilda Coelho Soares de. Educação para as relações étnico raciais e a formação de professores: as experiências de intervenção no Mato Grosso do Sul. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 35., 2012, Porto de Galinhas. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2012. p. 01-17. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT21%20Trabalhos/GT21-2224_int.pdf . Acesso em: 01 jun. 2020.

PELIZON, Marina Helena. Formação em educação infantil: zero a três anos. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2014.

REIS, Gabriela Alves de Souza Vasconcelos dos; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Compartilhar, estudar, ampliar olhares: narrativas docentes sobre formação continuada. Educação E Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 01-18, 2018.

SALVADOR, Ângelo Domingos. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SILVA JÚNIOR., Hédio; BENTO, Maria Aparecida Silva; CARVALHO, Silvia Pereira. Educação infantil e práticas promotoras de igualdade racial. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades: CEERT: Instituto Avisa lá, Formação Continuada de Educadores, 2012. Disponível em: https://www.avisala.org.br/wp-content/uploads/2015/06/revistadeeducacaoinfantil_2012.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

SILVA, Tarcia Regina da Silva. Que cor é a minha cor? A autoidentificação racial das crianças na educação infantil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2017. p. 01-17. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT07_638.pdf . Acesso em: 01 jun. 2020.

SILVA, Vera Lúcia Neri da. As interações sociais e a formação da identidade da criança negra. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 27, 2004, Caxambu. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2004. p. 01-19. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/interacoes-sociais-e-formacao-da-identidade-da-crianca-negra. Acesso em: 01 jun. 2020.

SOARES, Lucineide Nunes; SILVA, Santuza Amorim da. Relações étnico-raciais e educação infantil: ouvindo crianças e adultos. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2013. p. 01-12. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt21_3271_texto.pdf . Acesso em: 01 jun. 2020.

SOUZA, Maria Elena Viana Souza. Considerações sobre a (não)implementação da lei 10.639/03 em Escolas públicas do município do Rio de Janeiro. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2011. p. 01-16.

VANZUITA, Simone. O que “dizem” as crianças no contexto das políticas de ações afirmativas? In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015. p. 01-15. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt21-4452.pdf . Acesso em: 01 jun. 2020.

VASCONCELOS, Fátima. Bonecas: objeto de conflito identitário na arena da dominação cultural. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO, 27., 2004, Caxambu. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPEd, 2004. p. 01-17. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/t074.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020

Published

2022-12-09

How to Cite

OLIVEIRA, Raiza Fernandes Bessa de. The place of education of baby and very young children in ethnic-racial discussions: a panorama of ANPed research (2001-2017). Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 311–332, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022311. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19065. Acesso em: 10 may. 2024.