Hegemonic Pedagogical Trends and the Formation of the Art Teacher Pedagogue
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782122025047Keywords:
art, pedagogue, formative trendAbstract
This study is based on an understanding of Art as knowledge and creation, considering it as a form of expression and manifestation of historically produced culture. To this end, the object of this analysis was the study of the teaching of Art in the training of teacher-pedagogues, based on two Pedagogy courses in the state of Tocantins, one in a private institution and the other in a public one. The research problem lies in analysing the training perspective present in the curriculum of these Pedagogy courses and whether it prioritises the humanising training of the teacher-pedagogue. The aim of the research was to reflect on the hegemonic pedagogical trends present in the teacher-pedagogue training curriculum. In the course of this research, by adopting the method of historical-dialectical materialism for the bibliographical and documentary research, the socio-political and educational approaches were combined with an analysis of the teaching of art in the aforementioned courses. The research found that the courses prioritise technical training for the development of ‘skills and competences’, based on the idea of the ‘learning to learn’ pedagogy that has become hegemonic in national education. The adaptive and conformative perspective has influenced the very conception of what a pedagogy course is and, by extension, interferes in the specific field of art education.
Downloads
References
APESAR de gostar de ciências, estudante vai mal no Pisa. 2016. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/389-ensino-medio-2092297298/42781-apesar-de-gostar-de-ciencias-estudante-vai-mal-no-pisa. Acesso em: 03 fev. 2023.
ASSUMPÇÃO, M. C. Educação Escolar e Individualidade: fundamentos estéticos da pedagogia histórico-crítica. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Araraquara: Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, 2018.
BARBOSA, A. M. Tópicos Utópicos. 2.ª ed. Belo Horizonte: C/Arte, 2007.
BARBOSA, A. M. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. 2.ª ed. São Paulo: Cortez, 2008, p. 98-112.
BARBOSA, A. M. Mudanças na Arte/Educação. 2010. Disponível em:
https://texsituras.files.wordpress.com/2010/04/anamae.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.
BARBOSA, A. M.; COUTINHO, R. G. Ensino de Arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. São Paulo: UNESP/Redefor, 2011.
BRASIL. Lei n.º 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 20 ago. 2022.
BRASIL. Lei n.º 5.692 de 11 de agosto de 1971. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional para a educação básica. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 20 ago. 2022.
BRASIL. Lei n.º 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 2 out. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CP n.º 5 de 13 de dezembro de 2005. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf. Acesso em: 17 dez. 2022.
DINIZ, D. C.; LIMA, F. C. Para Além da Desintelectualização do Pedagogo: uma crítica ao recuo da teoria na formação docente. Revista Eletrônica Arma da Crítica, v. 2, n. 2, 2010, p. 128-146. Recuperado de https://docplayer.com.br/14454417-Para-alem-da-desintelectualizacao-do-pedagogo-uma-critica-ao-recuo-da-teoria-na-formacao-docente.html. Acesso em: 06 abr. 2022.
DUARTE, N. Sociedade do Conhecimento ou Sociedade das Ilusões? Campinas/SP: Autores Associados, 2003. (Coleção Polêmicas do Nosso tempo).
DUARTE, N. Vigotski e o “Aprender a Aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 3.ª ed. Campinas: Autores Associados, 2004.
DUARTE, N. O Debate Contemporâneo das Teorias Pedagógicas. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (Org.) Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online] São Paulo: Editora UNESP, 2010a, p. 32-49. Recuperado de https://books.scielo.org/id/ysnm8. Acesso em: 06 abr. 2022.
DUARTE, N. A Pesquisa e a Formação de Intelectuais Críticos na Pós-graduação em Educação. In: DUARTE, N.; DELLA FONTE, S. S. Arte, Conhecimento e Paixão na Formação Humana: sete ensaios da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados. 2010b, p. 59-78.
DUARTE, N. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). In: DUARTE, N.; DELLA FONTE, S. S. Arte, Conhecimento e Paixão na Formação Humana: sete ensaios da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados. 2010c, p. 7-37.
FALLEIROS, I.; PRONKO, M. A.; OLIVEIRA, M. T. Fundamentos Históricos da formação/atuação dos intelectuais da nova pedagogia da hegemonia. In: NEVES L. M. (Org.) Direita para o Social e Esquerda para o Capital. São Paulo: Xamã, 2010, p. 39-95.
FERRAZ, M. H.; FUSARI, M. F. Arte na Educação Escolar. São Paulo: Cortez, 2010.
FREIRE, L. M.; RAMON, P. C. R.; FAUSTINO, R. C. Políticas de Interculturalidade na Educação Escolar Indígena: o Rcnei e o ensino de artes visuais. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 10, n. 2, p. 246-268, jul./dez. 2017. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/23684. Acesso em: 13 nov. 2022.
GOMIDE, D. C.; JACOMELI, M. R. O método de Marx na pesquisa sobre políticas educacionais. Políticas Educativas, v. 10, n. 1, 2016, p. 64-78.
HARVEY, D. Condição pós-moderna. 4.ª ed. São Paulo: Loyola, 1994.
HERNÁNDEZ, F.; MONTESERRAT, V. A organização do Currículo por Projetos de Trabalho. 5.ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
IAVELBERG, R. Para Gostar de Aprender Arte: sala de aula e formação de professores. 2.ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MALANCHEN, J. A Pedagogia Histórico-Crítica e o Currículo: para além do multiculturalismo das políticas curriculares nacionais. 2014. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Araraquara: Universidade Estadual Paulista (UNESP).
MINTO, L. W. A Educação da Miséria: particularidade capitalista e educação superior no Brasil. São Paulo: Outras Expressões, 2014.
OSINSKI, D. Arte, História e Ensino: uma trajetória. 2.ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas,1999.
RAMOS, M. Concepções e Práticas Pedagógicas nas Escolas Técnicas do Sistema Único de Saúde: fundamentos e contradições. Revista Trab. Educ. Saúde, v. 7, suplemento, 2009, p. 153-173. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/tes/v7s1/08.pdf. Acesso em: 22 ago. 2023.
ROSSLER, J. H. Sedução e Alienação no Discurso Construtivista. Campinas: Autores Associados, 2006.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 37.ª ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3.ª ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
SMITH, R. Excelência no Ensino da Arte. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. 6.ª ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 97-111.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, n. 13, 2000, p. 5-24. Recuperado de http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n13/n13a02.pdf. Acesso 22 ago. 2023.
TRIGO, L. A Grande Feira: uma reação ao vale-tudo na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Record, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosemeri Birck

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.
