Theater, education and creative processes: Reflections on the University Theater Group - GTU/UFPA.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025027

Keywords:

theater, university theater group, theater-education, staging, creative processes

Abstract

The main objective of this research is to propose reflections on the University Theater Group (GTU/UFPA) as an extension project and its creative path of theatrical performance in the city of Belém/PA. To do this, the UFPA School of Theatre and Dance is contextualized, the locus where the group arose and to which it returns; the path of the University Theatre Group is highlighted through its creation from the Novos Encenadores extension project developed by Charone (2018) and the role of this group in the dialogue with Theatre and Education is understood. This article was written as a finalization of the Postgraduate in Languages and Arts in Teacher Training (LAFD/IFPA), in the research line of creative processes, aesthetic and cultural knowledge of languages. The theoretical framework includes the definitions of staging, university theater, theater-education and creative processes, covering, respectively, the ideas of Koudela (2008), Carreira (2012), Antonello (2017) and Canda (2020). The methodological approach of this work consisted of a qualitative case study of a descriptive nature, based on experience reports, with memory and documentary consultation as data collection tools, through interviews on the subject with four subjects divided into four categories in this context: the teacher who conceived the GTU/UFPA, a student from the school of theater and dance, an external participant in the group and a new director. The main focus of the interviews was the importance of the GTU/UFPA and each participant's perceptions of this group. From the collection/survey/analysis of this data, it was possible to see that this group, during its period of operation, had a direct relationship with education and creative processes, since it returned to the university as an extension project, proposed various forms of staging, stimulated creation at a collective level and made it possible to put on several shows. In this way, it was possible to highlight the impact of the GTU/UFPA as a creative path for theatrical performance in the city of Belém/PA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseany Karimme Silva Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

 

                                                                                                   

Silvia Sueli Santos da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

 

                                                                                                   

References

ANTONELLO, Carla Medianeira. Sobre a Formação em Encenação Teatral: Análise de uma experiência pedagógica em sala de aula e de seus respectivos itinerários de processos criativos. Tese (Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal Da Bahia, Escola de Teatro e Dança, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/21627> Acesso em 23 mai 2023.

BLOG DA ESCOLA DE TEATRO E DANÇA DA UFPA. 2012. Disponível em <https://etdufpa.wordpress.com/about/historia/> Acesso em: 02 dez 2022.

CANDA, Cilene Nascimento. Ensino de teatro: fundamentos e didática. Salvador: UFBA, Escola de Teatro; Superintendência de Educação a Distância, 2020. 997 p.

CANDA, Cilene Nascimento. Sentidos da arte: diálogos entre o teatro, a experiência estética e a educação. Revista Científica FAP, Curitiba, vol. 5, p. 243-261, jan/jun, 2010.

CARREIRA, André. Pesquisa Como Construção do Teatro: IN: TELLES, Narciso (org.) Pesquisa em artes cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012. 138p.

CARREIRA, André. Fazer teatro e pensar o teatro. Conceição/Conception, v. 1, n. 1, p. 2-13, 2012.

CHARONE, Olinda. Projeto Novos Encenadores; GTU - Grupo de Teatro Universitário. Programa/Projeto de Extensão. Escola de Teatro e Dança da UFPA, Instituto de Ciências da Arte. Ano: 2018.

CHARONE, Olinda. O que você considera mais importante em sua experiência no GTU/UFPA e como você percebe este grupo? [Entrevista cedida a] Roseany Karimme Silva Fonseca. Belém, maio/2023.

DESGRANGES, Flávio. Processos de criação teatral e processos de aprendizagem: interfaces possíveis. IN: CONTIERO, Lucinéia; SANTOS, Fernando Freitas dos; FERNANDES, Matheus Vinícius de (orgs.) Pedagogia do teatro: prática, teoria e trajetórias de formação docente. Natal, RN: EDUFRN, 2018.156p.

GERMAY, Robert. Do Teatro Universitário à Associação Internacional Do Teatro Na Universidade - Considerações, Ou O Teatro Universitário Tem Couro Duro. MORINGA - Artes do Espetáculo, [S. l.], v. 1, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/moringa/article/view/4798 Acesso em: 20 dez. 2022.

GOMES, Ingrid. O que você considera mais importante em sua experiência no GTU/UFPA e como você percebe este grupo? [Entrevista cedida a] Roseany Karimme Silva Fonseca. Belém, maio/2023.

INSTITUTO DE CIÊNCIAS DA ARTE, Universidade Federal do Pará. 2019. Disponível em <https://www.ica.ufpa.br/index.php/pt/missao>. Acesso em: 02 dez 2022.

KOUDELA, Ingrid Dormien. A encenação contemporânea como prática pedagógica. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 10, p. 045-054, 2008. Disponível em:<https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/download/1414573101102008045/8860> Acesso em: 22 mar. 2023.

NORONHA, Silvio Leonardo. O que você considera mais importante em sua experiência no GTU/UFPA e como você percebe este grupo? [Entrevista cedida a] Roseany Karimme Silva Fonseca. Belém, abril/ 2023.

NUNES, Sidiane. O que você considera mais importante em sua experiência no GTU/UFPA e como você percebe este grupo? [Entrevista cedida a] Roseany Karimme Silva Fonseca. Belém, maio/2023.

SANTANA, Paulo; MAGALHÃES, Benedita Alcidema CS. Teatro e escola: a formação de professores em teatro na amazônia paraense. interFACES, v. 27, n. 2, p. 61-74, 2017.

SANTOS, Ana Maria da Gama. Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará: memória e história do ensino do teatro em Belém do Pará (1962-1970). Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12105 . Acesso em: 02 dez 2022.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Formação docente em Teatro: pesquisa aliada à ação pedagógica. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 10, p. 061-068, 2008. Disponível em <https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008061>. Acesso em: 25 junho 2023.

SILVA, Silvia Sueli Santos. Às margens do rio imaginário e fantástico nos assentamos... e contamos. Belém: IFPA, 2018. Disponível em: <https://proppg.ifpa.edu.br/documentos-e-formularios/editora-ifpa/476-as-margens-do-rio-imaginario-e-fantastico-nos-assentamos-e-contamos/file> Acesso em: 20 mai 2023.

Published

2025-12-18

How to Cite

FONSECA, Roseany Karimme Silva; SILVA, Silvia Sueli Santos da. Theater, education and creative processes: Reflections on the University Theater Group - GTU/UFPA. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 027–046, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025027. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/24460. Acesso em: 19 dec. 2025.