Pernambuco dances in school physical education: recognition and appreciation of popular culture in the northeast

reconhecimento e valorização da cultura popular nordestina

Authors

  • Dayvson da Silva Felipe Universidade Federal de Pernambuco
  • Pamella Kalluana de Amorim Cruz Universidade Federal de Pernambuco image/svg+xml
  • Paula Roberta Paschoal Boulitreau Colégio de Aplicação- UFPE

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025101

Keywords:

dance, culture, pedagogical practice, physical education

Abstract

The present study permeates the discussions regarding the treatment of dance in the school environment, focusing on the dances present in the popular culture of the northeast, more precisely in the state of Pernambuco. This study is justified from the guidelines proposed by the Curriculum of Pernambuco that establish regional dances as a content of School Physical Education. This discussion aims to investigate the limitations and possibilities for dealing with Northeastern dance in Physical Education classes at school. From there, to establish reflections on the relevance of valuing the local culture in the formation of historical subjects from the appropriation of the body culture of movement. The design of this article is characterized as a qualitative narrative literature review. It was possible to verify that the access to the systematized knowledge of dance enables the production of new knowledge of social practice and it was concluded that the regional manifestations collaborate in the formation of the student from their socio-historical and cultural legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p

BARRETO, J. L. M. Coco de Roda Novo Quilombo: da roda ao centro, imagens e símbolos de uma tradição. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9773/3/Arquivo%20Total.pdf. Acesso em: 14 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASILEIRO, L. T. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo Dança em aulas de Educação Física na perspectiva crítica. 2001. 208 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2001.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. Ed. Revisada. São Paulo: Cortez, 2012.

CRUZ, E. D.; COFFANI, M. C. R. da S. C. Dificuldades e desafios para o ensino de dança, nas aulas de educação física, no ensino fundamental II. Kinesis, São José do Quatro Marcos, v. 33, n. 1, p. 87-102, 3 jun. 2015. Universidade Federal de Santa Maria. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/18229>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 1986.

MARQUES, I. A. Dançando na escola. Motriz, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 20-28, jun. 1997. Disponível em: <http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/03n1/artigo3.pdf>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento. 9ª ed. ampliada e aprimorada. São Paulo: Hucitec, 2006.

NA PONTA DO PÉ. Conheça a história do frevo, sua dança e vertentes. Disponível em: https://www.napontadope.com/conheca-a-historia-do-frevo-sua-danca-e-vertentes/. Acesso em: 14 maio 2021.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação Currículo de Pernambuco: ensino fundamental. Recife-PE, 2019.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação Currículo de Pernambuco: ensino médio. Recife-PE, 2019.

PICCININI, L. O corpo vivido e a dança: possibilidade de ressignificação da corporeidade na escola. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94995?show=full>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SBORQUIA, S. P.; NEIRA, M. G. As danças folclóricas e populares no currículo da educação física: possibilidades e desafios. Motrivivência, São Paulo, v. 20, n. 31, p. 79-98, 15 jul. 2008. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

SOUSA, N. C. P. de; HUNGER, D. A. C. F. Ensino da dança na escola: enfrentamentos e barreiras a transpor. Educación Física y Ciencia, La Plata, v. 21, n. 1, p. 070-089, 12 jun. 2019. Universidad Nacional de La Plata. Disponível em: <https://www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCe070>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; CARAMASCHI, Sandro. A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz. Revista de Educação Física. Unesp, [S.L.], v. 16, n. 2, p. 496-505, 9 fev. 2010. UNESP - Universidade Estadual Paulista. http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p496. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/8356. Acesso em: 03 jun. 2021.

TELLER, S. História do corpo através da dança da ciranda: Lia de Itamaracá. 2009. 149 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-18022010-170313/publico/SONIA_TELLER.pdf>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.

VANNUCCHI, Aldo. Cultura Brasileira - o que é, e como se faz, 1999, edições Loyola

Published

2025-12-18

How to Cite

FELIPE, Dayvson da Silva; CRUZ, Pamella Kalluana de Amorim; BOULITREAU, Paula Roberta Paschoal. Pernambuco dances in school physical education: recognition and appreciation of popular culture in the northeast: reconhecimento e valorização da cultura popular nordestina. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. ´101–117, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025101. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22205. Acesso em: 19 dec. 2025.