Pernambuco dances in school physical education: recognition and appreciation of popular culture in the northeast
reconhecimento e valorização da cultura popular nordestina
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782122025101Keywords:
dance, culture, pedagogical practice, physical educationAbstract
The present study permeates the discussions regarding the treatment of dance in the school environment, focusing on the dances present in the popular culture of the northeast, more precisely in the state of Pernambuco. This study is justified from the guidelines proposed by the Curriculum of Pernambuco that establish regional dances as a content of School Physical Education. This discussion aims to investigate the limitations and possibilities for dealing with Northeastern dance in Physical Education classes at school. From there, to establish reflections on the relevance of valuing the local culture in the formation of historical subjects from the appropriation of the body culture of movement. The design of this article is characterized as a qualitative narrative literature review. It was possible to verify that the access to the systematized knowledge of dance enables the production of new knowledge of social practice and it was concluded that the regional manifestations collaborate in the formation of the student from their socio-historical and cultural legacy.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p
BARRETO, J. L. M. Coco de Roda Novo Quilombo: da roda ao centro, imagens e símbolos de uma tradição. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9773/3/Arquivo%20Total.pdf. Acesso em: 14 maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASILEIRO, L. T. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo Dança em aulas de Educação Física na perspectiva crítica. 2001. 208 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2001.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. Ed. Revisada. São Paulo: Cortez, 2012.
CRUZ, E. D.; COFFANI, M. C. R. da S. C. Dificuldades e desafios para o ensino de dança, nas aulas de educação física, no ensino fundamental II. Kinesis, São José do Quatro Marcos, v. 33, n. 1, p. 87-102, 3 jun. 2015. Universidade Federal de Santa Maria. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/18229>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 1986.
MARQUES, I. A. Dançando na escola. Motriz, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 20-28, jun. 1997. Disponível em: <http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/03n1/artigo3.pdf>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento. 9ª ed. ampliada e aprimorada. São Paulo: Hucitec, 2006.
NA PONTA DO PÉ. Conheça a história do frevo, sua dança e vertentes. Disponível em: https://www.napontadope.com/conheca-a-historia-do-frevo-sua-danca-e-vertentes/. Acesso em: 14 maio 2021.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação Currículo de Pernambuco: ensino fundamental. Recife-PE, 2019.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação Currículo de Pernambuco: ensino médio. Recife-PE, 2019.
PICCININI, L. O corpo vivido e a dança: possibilidade de ressignificação da corporeidade na escola. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94995?show=full>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SBORQUIA, S. P.; NEIRA, M. G. As danças folclóricas e populares no currículo da educação física: possibilidades e desafios. Motrivivência, São Paulo, v. 20, n. 31, p. 79-98, 15 jul. 2008. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
SOUSA, N. C. P. de; HUNGER, D. A. C. F. Ensino da dança na escola: enfrentamentos e barreiras a transpor. Educación Física y Ciencia, La Plata, v. 21, n. 1, p. 070-089, 12 jun. 2019. Universidad Nacional de La Plata. Disponível em: <https://www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCe070>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; CARAMASCHI, Sandro. A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz. Revista de Educação Física. Unesp, [S.L.], v. 16, n. 2, p. 496-505, 9 fev. 2010. UNESP - Universidade Estadual Paulista. http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p496. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/8356. Acesso em: 03 jun. 2021.
TELLER, S. História do corpo através da dança da ciranda: Lia de Itamaracá. 2009. 149 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-18022010-170313/publico/SONIA_TELLER.pdf>. Acesso em: 14 de mai. de 2021.
VANNUCCHI, Aldo. Cultura Brasileira - o que é, e como se faz, 1999, edições Loyola
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dayvson da Silva Felipe, Pamella Kalluana de Amorim Cruz, Paula Roberta Paschoal Boulitreau

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.
