The promotion of accessibility and the inclusion of people with disabilities in the labor market – research in a Federal Public Institution

pesquisa em uma Instituição Pública Federal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025072

Keywords:

accessibility, inclusion in the labor market, people with disabilities, federal public institution

Abstract

This article is part of the field of study of social inclusion of people with disabilities and aimed to verify compliance with accessibility criteria for inclusion in the labor market, through field research undertaken in a Federal Public Institution. Six closed-ended questionnaires adapted from the Accessibility Self-Assessment Instrument (JANUZZI et al., 2019) were used, answered by the managers responsible for the following areas in the Institution: Institutional Planning, Infrastructure, Organizational Communication, Logistics, Information Technology and Management of People. A descriptive analysis of the data obtained individually for each dimension of accessibility was carried out, in which it was observed that the accessibility criteria were met according to the prioritization established by Januzzi et al. (2019). It was concluded that, although the absolute compliance with the normative criteria required for the promotion of accessibility is still considered complex, the more there is progress in this sense, the reduction of barriers imposed on people with disabilities will proportionally occur so that the work environments, as well as any other social space, can become more egalitarian and inclusive.

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Author Biographies

Alexandre Guilherme Motta Sarmento, Universidade Federal de Santa Maria

Orientador de Doutorado e Mestrado. Sociólogo com graduação pela Universidade de Brasília; Especialização e Mestrado em Sociologia pela mesma Universidade; é Doutor em Educação em Ciência pela Universidade Federal de Santa Maria. É Analista em Ciência e Tecnologia do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; Professor e Pesquisador no PPG em Educação e Ciências da UFRGS e Professor e Pesquisador da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Ciência e da Tecnologia, da Educação e da Saúde; Educação em Saúde e Divulgação C&T; Desenvolvimento em C,T&I para TI e para Saúde; Gestão de C&T e Gestão de Pessoas no Serviço Público; Avaliação de Políticas Públicas principalmente Tecnologia de Informação e Comunicação (CC, ME, ID); e Cientometria.

Tânia Gomes Figueira, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações (2014), mestre em Desenvolvimento Sustentável (2005) e graduada em Engenharia Elétrica (1987) pela Universidade de Brasília - UnB. Analista em Ciência e Tecnologia no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq desde 1996, atua na chefia do Serviço de Gestão de Competências - SEGEC e coordena o Comitê Gestor dos Projetos de Qualidade de Vida no Trabalho. Foi coordenadora-geral de Recursos Humanos do CNPq. É professora colaboradora da Escola Nacional de Administração Pública - ENAP. Avaliadora da Revista de Administração Pública - RAP/FGV. Áreas de interesse: Psicologia do Trabalho e Ergonomia da Atividade aplicada à Qualidade de Vida no Trabalho (QVT).

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Published

2025-12-18

How to Cite

CORREIA, Maria Aparecida De Carvalho; SARMENTO, Alexandre Guilherme Motta; FIGUEIRA, Tânia Gomes. The promotion of accessibility and the inclusion of people with disabilities in the labor market – research in a Federal Public Institution: pesquisa em uma Instituição Pública Federal. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 072–099, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025072. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21935. Acesso em: 19 dec. 2025.