The role of school in constituting the identity of the person with disabilities

Authors

  • Kaciely da Silva Martins Universidade do Extremo Sul Catarinense image/svg+xml
  • Zélia Medeiros Silveira Universidade do Extremo Sul Catarinense image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0043

Keywords:

people with disability, school, identity, inclusion

Abstract

This study analyzed the role that the school has in constituting the identity of people with disabilities, pointing out its possibilities and limits. To accomplish these purposes, the study addresses the concept of disability produced from the 19th century onwards, from the discussions of authors such as Foucault, Vigotski, Skliar and others, who understand disability as a social construction, defined from the established relationships in the sociocultural context. In addition to the theoretical study, a field research was also carried out, through a narrative interview with to women with disabilities, one graduated in Psychology, and the other in Psychology. The results showed that the school has an important role in the constitution of the identity of people with disabilities, as this one of the most significant social groups that the subjects integrate throughout their lives. It can either contribute to the constitution of an autonomous and confident subject, who realizes its power, as it can constitute insecure people who perceive themselves as deformed/ wrong. In this matter, school can either welcome people in their subjectivity, or exclude them from their formative processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTERIDADE. In Dicionário online Michaelis. São Paulo: Ed. Melhoramentos, 2020. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/alteridade/. Acesso em: 12 abr. 2020.

ALTERIDADE. In: Dicionário online – significados. Porto: 7graus, 2019. Disponível em: . Acesso em: 12 abr. 2020.

CAIADO, Katia Regina Moreno. Aluno com deficiência visual na escola: lembranças e depoimentos. 3 ed. Campinas, SP: Autores associados, 2014. 148 p.

CANIATO, Angela Maria Pires. A subjetividade na contemporaneidade: da estandartização dos indivíduos ao personalismo narcísico. SILVEIRA, AF., et al., org. Cidadania e participação social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 5-22. Disponível em: http://books.scielo.org/id/hn3q6. Acesso em: 6 mar. 2020.

FORMOZO, Daniele de Paula. Currículo e educação dos surdos. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188280. Acesso em: 18 jun. 2020.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Ed. 42. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014. 302 p.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Editora Perspectiva. 1961. 316 p. Disponível em: https://app.uff.br/slab/uploads/Manicomios-prisoes-e-conventos.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 5 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. 102 p.

LOCKMAN, Kamila; KLEIN, Madalena; HENNING, Paula. Educação inclusiva: dispositivo de normalização da alteridade surda. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 31, p. 249-267. Jul-dez. de 2008. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/c20c/bb6ee254dba1fd1d34814ccecbf737db63c6.pdf?_ga=2.17813817.1252132892.1592066244-1204632416.1592066244. Acesso em: 13 jun. 2020

ROSSETO, Elisabeth. Sujeitos com deficiência no ensino superior: vozes e significados. Porto Alegre: UFRGS, 2009. 238 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. Porto Alegre, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/21375/000736922.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 maio 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 14 ed. Petrópoles, RJ: Editora Vozes, 2014. 136 p.

SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade “deficiente” a partir dos significados da normalidade. Educação e realidade, v. 24, n. 1, p. 15-32. Jul./dez. de 1999. Disponivel em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55373/33644. Acesso em: 20 out. 2020.

SKLIAR, Carlos. A educação e a pergunta pelos Outros: diferença, alteridade, diversidade e os outros “outros”. Ponto de vista, Florianópolis, n 5, p. 37-49. 2003. Disponivel em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1244/4251. Acesso em: 16 out. 2020.

SKLIAR, Carlos. Normalidad-Patología. In: CARRERAS, Juan Sáez; ALBERT, Manuel Esteban. Dialéctica de los conceptos en educación. Editorial UOC: 2015, p. 109-123.

VENDRAMIN, Carla. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. Simpósio Internacional Repensando Mitos Contemporâneos, 2019. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/simpac/article/view/4389/4393. Acesso em: 25 jun. 2020.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas - V: fundamentos de defectología. Moscú: Editorial Pedagógica. 1983. Tradução (Castelhano): Júlio Guillermo Blank, 1997. 5ª ed.

Published

2023-10-02

How to Cite

MARTINS, Kaciely da Silva; SILVEIRA, Zélia Medeiros. The role of school in constituting the identity of the person with disabilities. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0043, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0043. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21193. Acesso em: 19 may. 2024.