Diary of an initiation to teaching

Authors

  • Anna Carolina Coelho Cosentino Federal University of Pernambuco image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0049

Keywords:

experience report, teacher education, performative arts

Abstract

In this text I present concerns and reflections that emerged in my first teaching practice in artistic education, held in the academic year of 2019/2020 in a public school in Portugal. The work was developed with 05 classes of the curricular component performative arts (theatre), with children from 3 to 9 years old and theoretical foundation mainly from Viola Spolin (2008, 2010) and Augusto Boal (2005). During that school year, the first two months of work were the most difficult. The main challenge was to reconcile what I thought was interesting for students with what they brought, proposed, desired - with who they are. This became my practice: being with ears, heart and sensoriality open to feel how they arrived at each of our meetings and from this perception, to seek for an interaction with them. Often this initiative was “unsuccessful” in the sense that we were unable to produce what would technically be called a class. With the present writing I only organize what was done in order to begin to understand where I am, in the field of the artistic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Tradução António Guerreiro. 1a Edição. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2005.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Introdução, organização e seleção de Sergio Miceli. 6a Edição. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2007.

CARNEIRO, Beatriz Scigliano. lygia clark e nietzsche-zaratustra: trajetórias. Verve, 7: 244-263, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/5030. Acesso em: 31/03/2020.

FOGUEL, Gilvan. Conhecer é criar. Um ensaio a partir de F. Nietzsche. 2a Edição. São Paulo: Discurso Editorial. Ijuí, RS: Editora UNIJUÍ, 2005.

GUATTARI, Félix. ROLNIK, Suely. Micropolítica. Cartografias do desejo. 4a Edição. Petrópolis: Editora Vozes, 1996. Disponível em: https://www.academia.edu/34506646/GUATTARI_Felix_ROLNIK_Suely._Cartografias_do_desejo_livro_completo_. Acesso em 20/03/2020.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução Lilian do Valle. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2002.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. Tradução Ingrid Dormien Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Sites Consultados:

Papo de Cinema: https://www.papodecinema.com.br/filmes/nenhum-a-menos/. Acesso em: 03/04/2020.

Dicionário Online de Português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/educacao/. Acesso em: 23/03/2020.

Published

2023-12-27

How to Cite

COSENTINO, Anna Carolina Coelho. Diary of an initiation to teaching. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0049, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0049. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19804. Acesso em: 19 may. 2024.