Letters to young students: questions to reflect upon the school in contemporaneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984317818220227%20

Keywords:

School, Youth, Creation

Abstract

This experience's report aims to reflect upon provocations originated in the project “Objects to think about”, through workshops offered to teachers, graduate, and undergraduate students. Writing is presented as a practice report, and it proposes an intertwining between the elements awakened in the participants and the discussions about the relationship between the youngsters and schools in the contemporaneity. The theoretical framework is based on the contributions that encompass the space of the youth in schools (DAYRELL, 2003; 2007) and time-space focusing on studies (LARROSA, 2018). The outcomes, throughout discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2011) constitute themes about the impacts of the Object on the workshop participants and the ways of perceiving the youth times in the school venue, which may limit and restrict students regarding the possibility of distinct creations. Finally, the relevance of discussions whose protagonists are the students is highlighted, with the latter as inhabitants of the school space and, due to it, having a great deal to think and to say about this venue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Isabel Pederiva, Univates

Graduada em Psicologia pela Universidade do Vale do Taquari (Univates). Atualmente é residente no Programa de Atenção Materno-Infantil e Obstetrícia do Grupo Hospitalar Conceição (GHC), tendo como campos de prática o Hospital Fêmina e a Unidade de Saúde SESC.

Suzana Feldens Schwertner, Univates

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010), com período de doutorado sanduíche na Arizona State University (ASU), Estados Unidos. Pós-Doutorado em Educação pela UFRGS (2011). Atualmente, é professora do curso de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari - Univates e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Univates.

References

BLACK, D. O trono do estudar. Brasil: 12 Dólares (SP), Marini (RJ) e Rockit (RJ) por Fabio Pinczowski. 2015. (4 min 57 s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v= q4-SE_tJ4OM>. Acesso em: 13 ago. 2020.

DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007.

DAYRELL, J. O sujeito como social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, set./dez. 2003.

DAYRELL, J.; CARRANO, P. Juventude e Ensino Médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 101-133.

LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

LEÃO, G.; CARMO, H. C. do. Os jovens e a escola. In: CORREIA, L. M.; ALVES, M. Z.; MAIA, C. L. (orgs.). Cadernos Temáticos: Juventude Brasileira e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 11-44.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C.. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MUNHOZ, A. V.; OLEGARIO, F.; HATTGE, M. D.; SCHWERTNER, S. F. (orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Editora Univates, 2020. Disponível em: < https:// www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2020.

RANCIÈRE, J. L’école de la démocratie. Paris: Edilig, 1998.

SCHWERTNER, S. F. Fotografias em discurso: as funções da escola em foco. Reflexão e Ação, v. 27, n.1, p. 133-150, jan./abr. 2019. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/ index.php/reflex/article/view/10930/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.

SCHWERTNER, S. F.; CONRAD, J. M. Um click na escola: olhares e discursos de jovens estudantes sobre a instituição escolar contemporânea. Caderno Pedagógico, v. 13, n. 2, p. 28-46, 2016. Disponível em: <http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/ view/1126/1015>. Acesso em: 13 ago. 2020.

SCHWERTNER, S. F.; CONRAD, J. M.; DIESEL, D.; WEBER, D. M. O livro é de papel, e a imaginação rola solta: a biblioteca escolar na ótica de jovens estudantes. Educação em Foco, v. 20, n. 31, p. 95-114, set. 2017. Disponível em: <http://revista.uemg.br/index.php/ educacaoemfoco/article/view/1894/1422>. Acesso em: 13 ago. 2020.

SCHWERTNER, S. F.; MUNHOZ, A.V. Imagens da escola e as suas funções na contemporaneidade: o discurso de estudantes concluintes do Ensino Médio. Imagens da Educação, v. 7, n. 1, p. 58-69, jan. 2017. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/ index.php/ImagensEduc/article/view/30285/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.

SILVA, C. A.; ZANELATTO, E.; SCHWERTNER, S. F. Grupos focais: desafios e possibilidades na pesquisa educativa. Debates em Educação, v. 11, p. 1-13, 2019. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6852/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.

TEIXEIRA, I. Uma carta, um convite. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 11-42.

VILLAS, S.; NONATO, S. Juventude e projetos de futuro. In: CORREIA, L. M.; ALVES, M. Z.; MAIA, C. L. (orgs.). Cadernos Temáticos: Juventude Brasileira e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 11-45.

WELLER, W. Jovens no Ensino Médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014, p. 135-156.

Published

2022-12-30

How to Cite

PEDERIVA, Bianca Isabel; SCHWERTNER, Suzana Feldens. Letters to young students: questions to reflect upon the school in contemporaneity. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, n. 2, p. 007–029, 2022. DOI: 10.5965/1984317818220227 . Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19367. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)