The Theoretical-Methodological Unit Of The Theater Of The Opressed Augusto Boal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0038

Keywords:

Augusto Boal, theater of the oppressed, theoretical-methodological unit, human formation

Abstract

The purpose of this article was to analyze the method of the Theater of the Oppressed by Augusto Boal (1931-2009), trying to explain its theoretical-methodological unity from the perspective of human formation. We take as the main source of analysis, the book Games for Actors and Non-Actors (2008), where the theatrologist bases his method on examples of Forum Theater systematized, in the period of political exile lived in Europe, in the mid-1970s. We present Boal's interpretation of the categories "spectator" and "spect-actor" explaining who are the protagonists of the Theater of the Oppressed proposal. From the analysis of Boal's plays on the construction of atomic power plants, land reform and feminism, we highlight the pedagogical dimensions of his method in establishing relationships with classical approaches of the theater. We show that the content and methodology of the Theater of the Oppressed combine in the perspective of individual and social transformation of spectators into spect-actors. We conclude that about the pedagogical importance of theater in the formative process in that, by explaining situations of oppression among individuals, it promotes the development of human potentialities and consequently favors conditions of overcoming boundaries and conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Marcon Portes, State University of West Paraná

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012) e mestrado em EDUCAÇÃO pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2019), atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho e formação humana.

Maria Inalva Galter, State University of West Paraná

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1993), mestrado em Fundamentos da Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2012). Atualmente é professor efetivo da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história, educação, sociedade, transformação social e conhecimento.

References

ARISTÓTELES. A Poética. In: Os Pensadores. Volume 1. Rio de Janeiro: Abril S/A Cultural e Indústria, 1973.

BOAL, A. Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas. 1. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. 12. ed. Rio de Janeiro: Civilização

Brasileira, 2008.

CRUZ, P. P. A Centralidade do Diálogo na Dimensão Pedagógica do Teatro do Oprimido: Entre a Maiêutica Socrática e a Pedagogia do Oprimido. Dissertação (Mestre em Educação) – PUC. Rio de Janeiro, 2011.

FISCHER, E. A Necessidade da Arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2002.

KONDER. L. Os Marxistas e a Arte. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

NUNES, A.L.R. Trabalho, Arte e Educação: Formação Humana e Prática Pedagógica. 1. ed. Santa Maria: Editora da UFSM, 2003.

NUNES, B. Introdução à Filosofia da Arte. 6. ed. São Paulo: Ática, 2008.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. 1.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SANTOS, B. A Arte do Coringar. 2010. Disponível em: http://kuringa-barbarasantos.blogspot.com/2010/08/arte-de-coringar.html. Acesso em: 10 abr. 2019.

SAVIANI, D. Interlocuções pedagógicas: conversa com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. 1.ed. Campinas: Autores Associados, 2010.

TEIXEIRA. T. M. T Dimensões Sócio Educativas do Teatro do Oprimido: Paulo Freire e Augusto Boal. Tese (Doutorado em Educação e Sociedade). Universidade Autónoma de Barcelona. Barcelona, 2007.

VIVEIROS, E. O Inimigo Do Povo. In: Peça Tuca. 2007. Disponível em: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AJ6WevzN%5Flgs2NA&cid=ED63EA30E2515AC6&id=ED63EA30E2515AC6%21854&parId=ED63EA30E2515AC6%21373&o=OneUp . Acesso em: 02 jun. 2019.

Published

2023-07-11

How to Cite

PORTES, Carolina Marcon; GALTER, Maria Inalva. The Theoretical-Methodological Unit Of The Theater Of The Opressed Augusto Boal. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0038, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0038. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16680. Acesso em: 19 may. 2024.