O professor-artista como vírus

Authors

  • Joaquim Jesus I2ADS

DOI:

https://doi.org/10.5965/2447267222016028

Keywords:

artist-teacher, visualarts, practicalreflexive, productionofsubjectivities

Abstract

This text assumes itself as an exercise of reflection and critical analysis of the concept, historically and socially constructed, of the artist- teacher. Therefore, more than brandish arguments in favor or against this concept, we will seek to understand in their tensions, the way it generates an artist-teacher, for what purpose and with what effects. In the limit, we will consider the double figure created by the subject in relation to art and education that, causing an infection into his code of representations, will enhance a transformation of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquim Jesus, I2ADS

Doutor em Educação Artística e Membro Integrado do Núcleo de Educação Artística (nEA), do Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade (I2ADS), Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto.

References

ADAMS, J. (2007) Artists Becoming Teachers: Expressions of Identity Transformationina Virtual Forum. International Journal of Art & Design Education,26 (3), pp. 264-273.

ANDERSON, C. H. (1981). The identity crisis of the art educator: Artist? Teacher? Both ?.Art Education, 34 (4), pp. 45-46.

BASBAUM, R. (2004). I Love Etc.-Artist. In Jens Hoffmann (eds). The next Document should be curated by an artist. Frankfurt: Revolver Archiv für aktuelle Kunst.

CAMPBELL, H.L. (2005). Spiritual Reflective Practice in Preservice Art Education. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research Studies in Art Education, 47(1), pp.51-69.

CORREIA, J. (1999). Os lugares-comuns na formação de professores. Porto: Edições ASA.

CORREIA, J. & MATOS, M. (2001). Solidões e solidariedades nos quotidianos dos professores. Porto: Edições Asa.

EISNER, E. (2008). “O que a educação pode aprender das artes”. Currículo sem Fronteiras,8(2), pp.5-17.

ELLIS, C, & BOCHNER, A. (2000). Autoethnograpby, personal narrative, and reflexivity: Researcher as subject. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), The handbook of qualitative research (2nd ed.), (pp.733-768). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

DAICHENDT, J. (2010). Artist-Teacher: a philosophy for creating and teaching. Chicago: The University Chicago Press.

GROYS, B. (2009). Education by infaction. In S. Madoff (Eds.), Art School: (Propositions for the 21st Century) (pp.15-32). Massachusetts: MIT press books.

HUBERMAN, M. (1995). O Ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org), Vidas de professores (pp.31-61). Porto: Porto Editora.

JENNINGS, C. & KENNEDY, E. (1996). The reflective professional in education. Londres: Jessica Kingsley.

LANIER, V. (1959). Affectation and Art Education”. Art Education, 12(7), pp.10-21.

LARROSA, J. (1994). Tecnologias do eu e educação. In Tomaz T. da Silva, O sujeito da educação (p.35-86). Petrópolis: Vozes.

LARROSA, J. (1994). Tecnologias do eu e educação. In Tomaz T. da Silva, O sujeito da educação (p.35-86). Petrópolis: Vozes.

MARTINS, C. (2011). As narrativas do génio e da salvação: a invenção do olhar e a fabricação da mão na Educação e no Ensino das Artes Visuais em Portugal (de finais de XVIII até à primeira metade do século XX). Tese de Doutoramento em Educação. Lisboa: Instituto da Educação da Universidade de Lisboa.

NÓVOA, A. (1999). Os professores na virada do milénio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. In Educação & Pesquisa, 25(1), pp.11-20. PERISSÉ, G. (s/d) Professor-artista...ou palhaço? [On-line]. Acedido em outubro de 2012, em http://www.hottopos.com/videtur27/gabriel.htm

SCHÖN, D. (1983). The Reflective Practicioner. Aldershot: Ashgate. TERRASÊCA, M. (1996). Referenciais subjacentes à estruturação das práticas docentes: análise dos discursos dos/as professores/as. Dissertação de Mestrado. Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto.

THORNTON, A. (2005). The Artist Teacher as Reflective Practitioner. [Versão eletrónica em PDF]. International Journal of Art & Design Education, 24(2),166-174. Acedido em fevereiro de 2008, em http://www.nsead.org//publications/ijade.aspx

UPITIS, R. (2009). Challenges for artist and teacher working in partnership. In P. Burnard. & S. Hennessy (eds.), Reflective Practice in Arts Education (pp.3-12). Springer Science+Business Media B.V.

Published

2022-04-20

How to Cite

JESUS, Joaquim. O professor-artista como vírus. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 2, 2022. DOI: 10.5965/2447267222016028. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/8495. Acesso em: 18 may. 2024.