THE CREATIVE THINKING -THE CREATIVE PROCESS AND THE TEACHING OF COLORS

Authors

  • Dulce Maria Holanda Maciel CEART/DMO
  • Fabiana Ludwig dos Santos CEART/DMO
  • Schirlei Martins O. San Romãn Bolsista PIBIC/Cnpq

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267212016214

Keywords:

Crativity, Color, Teaching

Abstract

This article reports an experience in learning about colors held in the subject entitled Color Funtamentals of Fashion Design course of  CEART/UDESC in 2012. The challenge established in the subject was teaching the basic concepts about colors, its characteristics, uses, chromatic circle and harmonic schemes. In the subject’s beginning, the tasks and the theoretical framework that involved the creative process and the teaching of colors through exercises developed in class were established. This text shows a brief presentation of the work developed during the semester.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, N. F.; SEMINERIO, F. L. P. Cognição e Emoção: a importância do imaginário para a metacognição e a educação. In. LIBÂNEO, J. C.; SANTOS, A. (Org.) Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade.S. l.]: Alinea, 2005.

DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução: Anísio Teixeira. S. l.]: Companhia Editora Nacional, 1971.DEWEY, J. Meu credo pedagógico. In. D’ÁVILA, Antônio. Pedagogia. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1954.

KNELLER, G. F. Arte e ciência da criatividade.5. ed. São Paulo: Ibrasa, 1978.MINSKY, M. A sociedade da mente.Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

MUNARI, B. Diseño y comunicación visual.Barcelona: Gustavo Pili, 1975.

PREDEBON, J.Criatividade-abrindo o lado inovador da mente:um caminho para o exercício prático dessa potencialidade, esquecida ou reprimida quando deixamos de ser criança. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1998.

RIBEIRO, C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, online] v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n1/16802.pdf>. Acesso em 26 out. 2015.

SCHLOCHAUER, C. Desenvolvimento da criatividade em estudantes universitários:uma análise de estratégias de ensino. 2007. Projeto de pesquisa para processo de seleção (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em <http://cappf.org.br/tiki-download_wiki_attachment.php?attId=37>. Acesso em 28 fev. 2011.

TAYLOR, C. W. Criatividade:progresso e potencial. 2. ed. São Paulo: Ibrasa 1976.

Published

2022-04-25

How to Cite

MACIEL, Dulce Maria Holanda; DOS SANTOS, Fabiana Ludwig; SAN ROMÃN, Schirlei Martins O. THE CREATIVE THINKING -THE CREATIVE PROCESS AND THE TEACHING OF COLORS. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 1, 2022. DOI: 10.5965/24471267212016214. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/7446. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática