Problematizing gender-based discrimination and violence via art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021069

Keywords:

Art, Education, Gender, Discrimination, Violence

Abstract

Women are victims of numerous forms of discrimination and violence in our society. Therefore, it is imperative to develop strategies to sensitize society about these problems, which can contribute to the transformation of mentality necessary to effectively face them. Based on the problematization of art and its history, we have outlined and carried out educational actions with the following objectives: to stimulate a reflexive and critical attitude about gender relations and to encourage the opposition and the fight against discrimination and violence against women. These actions were conceived in order to elucidate, from the discussion about works, artists and the art system, that gender prejudices, asymmetries and violence have been trivialized and reinforced, but also exposed and fought through art over the course of history. The statements of the participants of these actions show that the proposed problematizations have aroused new ways of seeing, fostering important reflections and discussions about the stereotyping, exclusion and violence suffered by women, inside and outside the field of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jocy Meneses dos Santos Junior, Universidade Federal de Goiás

Mestrando em Arte e Cultura Visual (PPGACV/UFG). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1046601120345232

E-mail: jocyjunior@discente.ufg.br

Jarlisse Nina Beserra da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Discente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Especialista em Arte Mídia e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Bacharela em Serviço Social pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). professora da Rede Municipal de Educação de São Luís – MA (SEMED).

References

ANUÁRIO BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, v. 14, 2020. ISSN 1983-7364 versão online. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/anuario-brasileiro-seguranca-publica/. Acesso em: 19 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 89.460, de 20 de março de 1984. Promulga a Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra a Mulher, 1979. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 122, n. 56, p. 4018-4023, 21 mar. 1984.

BRASIL. Decreto nº 1.973, de 1 de agosto de 1996. Promulga a Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher, concluída em Belém do Pará, em 9 de junho de 1994. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 149, p. 14471-14472, 2 ago. 1996.

BRASIL. Decreto nº 4.377, de 13 de setembro de 2002. Promulga a Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra a Mulher, de 1979, e revoga o Decreto nº 89.460, de 20 de março de 1984. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 139, n. 179, p. 4, 16 set. 2002.

BRASIL. Lei nº 11.340, de 7 de agosto de 2006. Cria mecanismos para coibir a violência doméstica e familiar contra a mulher, nos termos do § 8º do art. 226 da Constituição Federal, da Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Mulheres e da Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher; dispõe sobre a criação dos Juizados de Violência Doméstica e Familiar contra a Mulher; altera o Código de Processo Penal, o Código Penal e a Lei de Execução Penal; e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 143, n. 151, p. 1-4, 8 ago. 2006.

BUENO, Samira; BOHNENBERGER, Marina; SOBRAL, Isabela. A violência contra meninas e mulheres no ano pandêmico. In: ANUÁRIO BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, v. 15, 2021. p. 93-109.

SANTOS JUNIOR, Jocy Meneses dos. Discutindo questões de gênero em contextos educativos a partir da arte: estereótipos, violências e resistências. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Arte, Mídia e Educação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, São Luís, 2021b.

Published

2022-03-08

How to Cite

SANTOS JUNIOR, Jocy Meneses dos; SILVA, Jarlisse Nina Beserra da. Problematizing gender-based discrimination and violence via art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021069. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21134. Acesso em: 18 may. 2024.