Community action project and dance-physical education method: an artistic-pedagogical proposal in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021340

Keywords:

Artistic Processes, Body Awareness, Performing Arts, Contemporary Dance, Dance-Physical Education Method

Abstract

This article is a reflection of artistic and pedagogical experiences, where exploratory interventions, based on the Dance-Physical Education Method (MDEF), were used as investigative mottos for body awareness of children and adolescents living in the outskirts of the city of Natal (RN). In this way, we aim to contribute to the expansion of their artistic and bodily repertoires, whose cultural and interdisciplinary exchange was carried out by Ação na Comunidade, being a research, teaching and extension project of the Escola de Música da UFRN. The article seeks to erect tripods of dialogue between educational practices, creative processes and scenic communications, which benefit the community in general

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Ferreira Nunes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Cararina (PPGT - UDESC), Centro de Artes (CEART). 

References

CLARO, Edson. Método dança-educação física: uma reflexão sobre consciência corporal e profissional / Edson Claro – São Paulo : E. Claro, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALVÃO, Thaíse. Trajetos da formação artista-professora: interação dos universos da dança e do ensino / Thaíse Galvão Marinho. - 2020. 74 f.: il.

GENNEP, Arnold van. Os ritos de passagem. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2011.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

MERLEAU-PONTY, Maurice, 1908-1961. Fenomenologia da percepção / Maurice Merleau-Ponty ; [tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura]. - 2- ed. - São Paulo : Martins Fontes, 1999.

NUNES, João Vítor Ferreira & Nunes, Sandra Meyer (2019). Dança diaspórica: (des)ocupações como elementos de interação. Revista NUPEART, 22, 117-132. 2019a. https://doi.org/10.5965/2358092521222019117

NUNES, João Vítor Ferreira. ESCUTAR, ESCREVER E ENCENAR: INTERSECÇÕES ENTRE HISTÓRIAS ORAIS E DANÇA PERFORMÁTICA. In: GUARATO, Rafael; MARQUES, Roberta; CADÚS, Eugênia (Org.) Memórias e Histórias da Dança Por Vir. – Salvador / ANDA, 2020b, p. 412-425.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Arte Infância e formação de professores: Campinas. SP, Papirus, 2004.

PORPINO, Karenine de Oliveira. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. Natal: Editora da UFRN, 2006.

Published

2021-10-31

How to Cite

NUNES, João Vítor Ferreira; GALVÃO, Thaíse. Community action project and dance-physical education method: an artistic-pedagogical proposal in dance. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021340. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20587. Acesso em: 16 may. 2024.