Studies on John Dewey: the internship in visual arts in childhood education

Authors

  • Miguel Vassali UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021116

Abstract

This article weaves relationships between teaching experience and theoretical studies in order to fundamentally analyze the experiences of the Supervised Curricular Internship I, a discipline in the Visual Arts degree course at the State University of Santa Catarina (UDESC). The pedagogical performance resulting from the discipline took place in Early Childhood Education, at the Municipal Child Education Center (NEIM) Hassis, located in Florianópolis-SC. The pedagogical theories that influenced the research in the internship are related to works by John Dewey (1932, 1959, 1979a, 1979b) and supported by contemporary authors (CUNHA, CARVALHO), whom promote a progressive analysis of some of Dewey’s theories in philosophy and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2016.

CARVALHO, Viviane Batista. John Dewey e o trabalho pedagógico na educação infantil. Curitiba: Appris, 2015.

CUNHA, Marcus Vinicius da. Dewey e Piaget no Brasil dos anos 30. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 96, p. 5-12, maio 1996.

DEWEY, John. A criança e os programas de ensino. Educação, São Paulo, v. 7, n. 4/5.Abr/maio, 1932.

DEWEY, John. Vida e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. 5. ed. São Paulo: Nacional. 1959.

DEWEY, John. Como Pensamos, como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução: Haydée Camargo Campos. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Democracia e Educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1979b.

FLORIANÓPOLIS. Secretaria Municipal da Educação. Creche Hassis. Projeto Político Pedagógico. Florianópolis, SC, 2015.

LLENAS, Anna. O monstro das cores. Lisboa: Nuvem de Letras, 2020. 3ª ed.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base da educação infantil e do ensino fundamental. Florianópolis: SEE, 2019.

Published

2021-10-31

How to Cite

VASSALI, Miguel. Studies on John Dewey: the internship in visual arts in childhood education. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021116. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20258. Acesso em: 16 may. 2024.