Photo essays of an investigation on teacher education in visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020161

Keywords:

audiovisual , documentales , taller , video digital

Abstract

This paper presents our reflections and perceptions about the identity and formative processes of the Visual Arts teacher through photo-essays. It is inserted in the context of a research project which opted for Arts-Based Educational Research (ABER) as methodological reference (HERNÁNDEZ, MARTINS, DIAS) focusing on the contributions of photography as a research strategy and qualitative instrument (VIADEL, ROLDAN). It is expected to contribute to new reflections with the discussions on the more adequate methodology for contemporary issues which arise in the areas of art and education. They are not and not intend to be conclusive, but that they intend to expand the dialogue, more specifically, for the Visual Arts teacher education, under multiple perspectives, and with the collaboration between students and teachers, researchers and participants in the development of this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Juliana Galvão Alves, Universidade Estadual de Londrina

Docente do Departamento de Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especilaista em Cultura e Arte Barroca (UFOP). Mestre e doutora em Educaçao (UEM).

Natally Thayna dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Discente no curso de Artes Visuais da UEL

References

DOMINICÉ, Pierre. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, António; FINGER, 9092010. p. 189-222.

EÇA, Teresa Torres. Perguntas no ar sobre metodologias de pesquisa em arte-educação. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 71-82.

EGAS, Olga Maria Botelho. Metodologia artística de pesquisa baseada em fotografia: a potência das imagens fotográficas na pesquisa em educação. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 24., 2015, Santa Maria. Anais […]. Santa Maria: ANPAP, 2015. p. 3434-3449. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2015/simposios/s8/olga_egas.pdf. Acesso em: 6 jun. 2020.

HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 39-62.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MARIN-VIADEL, Ricardo. Las teorías educativas también se hacen con imágenes: pesquisa baseada em artes visuais. In: MARTINS, Mirian Celeste; BONCI, Estela; MOMOLI, Daniel (org.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota Editora, 2018. p. 131-144.

MARIN-56T78VIADEL, Ricardo; ROLDÁN, Joaquín. Metodologías artísticas de investigación en educación. Málaga: Ediciones Aljibe, 2012.

MARTINS, Raimundo. Metodologias visuais. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 83-95.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Formação e atuação dos professores: dos seus fundamentos éticos. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2020-09-14

How to Cite

ALVES, Carla Juliana Galvão; SANTOS, Natally Thayna dos. Photo essays of an investigation on teacher education in visual arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020161. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17994. Acesso em: 16 may. 2024.