Authorial photography as a translation of memories and subjective affections in shared dialogues in educational activities in the cultural space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267612020027

Keywords:

artistic photography , visual art , extesion courses , photography teaching

Abstract

This article deals with the teaching and production of artistic photography in the state of
Paraíba. Having as a cut the FIC extension course in artistic photography from the Federal
Institute of Education, Science and Technology of Paraíba – IFPB. Such improvement is offered
free of charge, providing access to a diverse audience. The methodology used was a case
study with participant research. The text explains about the current time, without losing sight
of the historicity of teaching, learning and fluidity of contemporary art in Paraíba, with a focus
on teaching and production of artistic photography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hélder Paulo Cordeiro da Nóbrega, Universidade Federal da Paraíba


Graduado em Cinema e Audiovisual (UFPB), aperfeiçoado em fotografia artística
(IFPB), mestrando em Artes Visuais (PPGAV - UFPB /UFPE). Atua como fotógrafo
artístico e diretor de arte para cinema.

http://lattes.cnpq.br/1926911987569403

 

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras. 1992.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Ensino da Arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BAZIN, André. O cinema ensaios. São Paulo: Editora Brasilienese, 1991.

BOURDIEU, Pierre e BOURDIEU, Marie-Claire. O Camponês e a Fotografia. Curitiba: Revista Sociologia e Política, 2006.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.

BRITES, Blanca; TESSLER, Élida. O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes visuais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.

COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. Tradução Maria Silva Mourão Netto, Marcelo Brandão Cipolla. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011.

NASCIMENTO, Erinaldo Alves do. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.) Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011.p. 209-226.

Published

2020-04-30

How to Cite

NÓBREGA, Hélder Paulo Cordeiro da. Authorial photography as a translation of memories and subjective affections in shared dialogues in educational activities in the cultural space. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/24471267612020027. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17029. Acesso em: 19 may. 2024.