Criação, Experiência E Compartilhamentos – O Ser E Estar Artista Professor.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267512019026

Keywords:

artist-teacher , contemporany art , creation , experience , teaching

Abstract

This essay, inserted in the debate around the theme "Artist Professor - be and being", brings together several personal reflections on the theme, also considering the experience of this researcher as a starting point. At the core of this question, the reflection to be developed should follow the be and being of this artist/professor, asking what it means to be one and the other, or just being full-time, am I or I am being an artist/ professor?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andre Luiz Rigatti, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto Portugal.Universidade Federal de Rondônia.

Artista plástico e professor. Doutorando em Artes Plásticas pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal. Mestre em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2012). Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Tuiuti do Paraná (2005). Professor no curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Federal de Rondônia - UNIR em Porto Velho RO.,

http://lattes.cnpq.br/6033404427169836

References

ALMEIDA, B. P. A Impossibilidade de Ensinar Arte é a Realidade que Funda Uma Escola de Arte. IN: Pensar o Fazer da Pintura - 31 Teses sobre o investigar e criar em pintura. FBAUP, Porto: 2017

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GOMES, J. Beuys Homem-Arena. In BEUYS, J. (2011). Cada homem um artista. 7 Nós, 2011.

HERNÁNDEZ,F. Transgressão e Mudança na Educação. Os Projetos de Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HERNÁNDEZ,F.; VENTURA,M. A Organização do Currículo por projetos. O Conhecimento é um Caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

KRAUSS, R. A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition. Disponível em: https://artecontemporaneaeahc.files.wordpress.com/2016/10/krauss_voyage-on-the-north-sea.pdf acesso 05/03/2019.

REIS, C. N. B. A.; SANTOS, P. C.; FRIQUES, M. S. Arte e Política em Joseph Beuys: o Homem como obra de arte. REDIGE SENAI. 2013. Artigo disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321775809_Arte_e_Politica_em_Joseph_Beuys_o_Homem_como_obra_de_arte acessado em 28/02/2019.

SOUSA, D. M. C. de. A Experiência do Professor-Artista. Dissertação de Mestrado em Educação Artística. Repositório digital Universidade de Lisboa. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/33693/2/ULFBA_TES1117_DALILA_Dissertacao%20Final.pdf acesso 05/03/2019.

Published

2019-04-30

How to Cite

RIGATTI, Andre Luiz. Criação, Experiência E Compartilhamentos – O Ser E Estar Artista Professor. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2019. DOI: 10.5965/24471267512019026. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/14818. Acesso em: 18 may. 2024.