A atualidade De John Dewey para a educação: mais arte, não menos

Authors

  • Marcus Vinicius da Cunha USP

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267432018009

Keywords:

John Dewey, contemporary educacion , Aristotle , rhetorical analysis

Abstract

This work seeks to show that John Dewey offers valuable contribution to think on educational problems of today. To fulfill this goal, the work studies Dewey's Art as experience in order to discuss the link established by the author between the two concepts that form the title of the book – art and experience. The results of the study are transported to education – subject not focused in that book – considering the educational scenery of today. The methodology is the rhetorical analysis, in accordance with the works of the Research Group Rhetoric and Argumentation in Pedagogy (USP/CNPq), whose bases are in Aristotle, especially in Topics  and Rhetoric, according to the interpretation made by Chaïm Perelman and other researchers linked to the contemporary movement that promotes the revision of Aristotelian philosophy. The conclusions of the work emphasize that the transposition of Dewey’s aesthetic to education brings  several contributions to educators, supporting innovative measures, such as the use of the arts in teaching and the creation of new methods for teaching art, and also offering inspiration to transform education in a rewarding and humanizing experience. Such contributions should be however confronted with political radicalism that is present in the exam made by Dewey about contemporary culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Erika Natacha Fernandes; CUNHA, Marcus Vinicius (2012). Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud. Educar em Revista, Curitiba, v. 44, n. 2, p. 275-291, abr./jun..

BARBOSA, Ana Mae (1982). Recorte e colagem: influências de John Dewey no ensino da arte no Brasil. São Paulo: Autores Associados/Cortez.

BARBOSA, Ana Mae (2002). John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 5. ed. São Paulo: Cortez.

BARBOSA, Ana Mae (2003) Arte Educação no Brasil: do modernismo ao pós- modernismo. Arte, São Paulo, n. 0, out.

BERTI, Enrico (1997). Aristóteles no século XX. São Paulo: Loyola. Tradução de Dion Davi Macedo.

CRICK, Nathanael (2010). Democracy and rhetoric: John Dewey on the arts of becoming. Columbia: University of South Carolina.

CUNHA, Marcus Vinicius (1994). John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes.

CUNHA, Marcus Vinicius (2001). John Dewey: a utopia democrática. Rio de Janeiro: DP&A.

CUNHA, Marcus Vinicius (2005). Comunicação e arte, ou a arte da comunicação, em John Dewey. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 86, n. 213/214, p. 9-20, maio/dez.

CUNHA, Marcus Vinicius (2010). História da educação e retórica: ethos e pathos como meios de prova. In: Silva, M.; Valdemarin, V. T. (Org.). Pesquisa em educação: métodos e modos de fazer. São Paulo: Cultura Acadêmica.

CUNHA, Marcus Vinicius; GARCIA, Débora Cristina (2011). Pragmatism in Brazil: John Dewey and education. In: PAPPAS, G. F. (Org.). Pragmatism in the Americas. New York: Fordham University.

DEWEY, John (1922). Human nature and conduct: an introduction to Social Psychology. The Middle Works of John Dewey, 1899-1924. Volume 14.

DEWEY, John (1959). Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 3. edição. São Paulo: Nacional. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira.

DEWEY, John (2007). Democracia e educação: capítulos essenciais. São Paulo: Ática. Tradução de Roberto Cavallari Filho.

DEWEY, John (2010). Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes. Tradução de Vera Ribeiro.

MEYER, Michel (2007). A retórica. São Paulo: Ática. Tradução de Marly N. Peres.

MOREIRA, Carlos O. Fiúza (2002). Entre o indivíduo e a sociedade: um estudo da filosofia da educação de John Dewey. Bragança Paulista: EDUSF.

PAGNI, Pedro Angelo (2011). Leituras sobre as contribuições de John Dewey para a educação. In FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. (Org.). Leituras sobre John Dewey e a educação. Campinas: Mercado de Letras.

PIMENTA DE ARAÚJO, Rita; CUNHA, Marcus Vinicius (2011). A apropriação de Aristóteles por John Dewey. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 25, n. 49, p. 43-70, jan./jun.

PERELMAN, Chaïm (1982). The realm of rhetoric. Notre Dame: Notre Dame University. Tradução de William Kluback.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie (1996). Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes. Tradução de Maria E. Galvão.

REBOUL, Olivier (2004). Introdução à retórica. São Paulo: Martins Fontes. Tradução de Ivone Castilho Benedetti.

SOUZA, Rodrigo Augusto (2011). O lugar de pensamento de John Dewey na historiografia da educação brasileira. In FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. (Orgs.). Leituras sobre John Dewey e a educação. Campinas: Mercado de Letras.

TOULMIN, Stephen (2001). Os usos do argumento. São Paulo: Martins Fontes. Tradução de Reinaldo Guarany.

VALDEMARIN, Vera Teresa (2010). História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez.

Published

2018-12-28

How to Cite

CUNHA, Marcus Vinicius da. A atualidade De John Dewey para a educação: mais arte, não menos. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 4, n. 3, 2018. DOI: 10.5965/24471267432018009. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/14549. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática