DIÁLOGOS ENTRE OS ESTUDOS DO COTIDIANO E A CULTURA VISUAL NA FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS

Authors

  • Juzelia de Moraes Silveira PMF e CC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267332017023

Keywords:

art teaching, teaching, everyday life studies , visual culture

Abstract

This article constitutes from experiences as a teacher in the Distance Pedagogy course- CEAD / UDESC, reflecting on the importance of art education in the formation of future pedagogues. The reflections have as central points attention to daily life as learning development space as well as the importance of the sensitive eye education in this process. To do so, I construct this writing in a dialogical way with contributions and theoretical references related to the field of Visual Culture (HERNANDEZ, 2007, DIAS, 2011) and the Everyday Life Studies (ALVES, 1998; VICTÓRIO FILHO, 2005; PAIS, 2003), in order to think about how the teaching of art can help to form a closer and sensitive look at the knowledges that are developed in the daily actions that compose the educational spaces, contributing to the sensitive formation of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juzelia de Moraes Silveira, PMF e CC

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual - FAV/UFG. Bolsista REUNI - CAPES (2011-2015). Mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria/RS. Possui Graduação em Desenho e Plástica - Artes Visuais - Bacharelado (2004) e Graduação em Artes Visuais - Licenciatura Plena (2006), ambas pela Universidade Federal de Santa Maria. Bolsista PDSE - CAPES (Programa Institucional de Bolsas de Doutorado Sanduíche no Exterior), com estágio no programa de Doctorado en Artes y Educación, da Universidad de Barcelona (2013-2014). Foi professora Colaboradora da Universidade do Estado Santa Catarina/SC. Atua como professora da Prefeitura Municipal de Florianópolis. Integrante do GEPAEC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura, da UFSM.

http://lattes.cnpq.br/1137642028366104

References

ALVES, N.; OLIVEIRA, I.B. Pesquisar o cotidiano na lógica das redes cotidianas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 21., 1998, Caxambú. Anais. Caxambú, 1998. (minicurso).

ALVES, N.; OLIVEIRA, I.B. Trajetórias e redes na formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

DIAS, Belidson. O I/Mundo da Educação em Cultura Visual. Brasília: Fundação Universidade De Brasília, 2011.

HERNÁNDEZ, Fernando. narrativa educacional. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

PAIS, José Machado. Vida cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo, SP: Cortez, 2003.

VICTÓRIO FILHO, Aldo. A arte na/da educação: a invenção cotidiana da escola. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2005.

Published

2018-02-22

How to Cite

SILVEIRA, Juzelia de Moraes. DIÁLOGOS ENTRE OS ESTUDOS DO COTIDIANO E A CULTURA VISUAL NA FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 3, 2018. DOI: 10.5965/24471267332017023. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/11655. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática