Playing land, ancestor land: experiences in the Theatre Teacher Education program at URCA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0302

Keywords:

decolonial education, teacher training, theater

Abstract

We propose to revisit the teaching-learning experiences carried out within the scope of a curricular component of the Theatre Teacher Education Program at URCA. Taking as epistemological guiding lights the reflections developed by Luiz Rufino (2019) and Luiz Antonio Simas (2019) in the field of decolonial education in recent years, we arrived at two different pedagogical propositions: in one of them, street child plays were adopted as an educational tool to explore the relations between childhoods and the city; in the other one, the contact with a master of popular knowledge unfolded into artistic-pedagogical practices in Theatre. These are the propositions we present and discuss on this occasion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayara Macedo Barbosa de Brito, Universidade Federal da Bahia

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).  Profa. Adjunta I do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Regional do Cariri (URCA).

Ana Beatriz Gonçalves Santos, Universidade Regional do Cariri

Graduanda em Teatro pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Paloma Pincó de Oliveira, Universidade Regional do Cariri

Graduanda em Artes Visuais pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

RUFINO, Luís; SIMAS, Luiz Antonio. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula editorial, 2020.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas: Exu como educação. Revista Exitus, Santarém, v.9, n. 4, p.262-289, out./dez. 2019.

SILVA, Simone; COSTA, Thales. A importância dos jogos e brincadeiras na Educação Infantil. Revista MultiAtual, Formiga, v.1, n. 4, p.82-95, 2020.

SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

UNIVERSIDADE REGIONAL DO CARIRI (URCA). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Teatro. Crato, 2018. Documento interno.

Published

2025-12-18

How to Cite

BRITO, Nayara Macedo Barbosa de; SANTOS, Ana Beatriz Gonçalves; OLIVEIRA, Paloma Pincó de. Playing land, ancestor land: experiences in the Theatre Teacher Education program at URCA. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–15, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0302. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27906. Acesso em: 19 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.