From fracture to religare: Silvestre's technique and eco-poetics of the body in the face of the ecological-colonial crisis
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0107Keywords:
Silvestre Technique, ecopoetics, critical ecology, traditional knowledge, cultural studiesAbstract
The article analyzed the Silvestre Technique as a dialogical ecopoetics between body, art, and cosmos, highlighting how corporeality acts as memory, territory, and possibility. It investigated the relationship between body, culture, and nature in the face of the Anthropocene and Capitalocene, showing that African, Afro-diasporic, and indigenous knowledge stand out as ancestral responses to contemporary questions. The research highlighted that the arts not only express culture, but also actively participate in the formation of cosmoperceptions and civilizational values. Thus, the living arts are pointed out as laboratories of resistance and devices for building sustainable, ethical, and interdependent worlds.
Downloads
References
BISPO, Antônio dos Santos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.
BHATTACHARYYA, Gargi. Rethinking Racial Capitalism: Questions of Reproduction and Survival. London: Rowman & Littlefield, 2018.
CUNHA JR., Henrique. NTU: Introdução ao pensamento filosófico Bântu. Educação em Debate, Fortaleza, v.32, n. 59, p. 25-40, 2010.
ESCOBAR, Arturo. Sentipensar con la Tierra: Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones UNAULA, 2014.
FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
FU-KIAU, Kimbwandende Kia Bunseki. A Visão Bântu Kôngo da Sacralidade do Mundo Natural. Tradução para uso didático de PINTO, Valdina O. Salvador, mar. 1998. Associação cultural de preservação do patrimonio Bantu – ABANTU – comunidades organizadas da diáspora africana – Rede Kôdya. Salvador: 2018. Disponível em: https://estahorareall.files.wordpress.com/2015/07/dr-bunseki-fu-kiau-a-visc3a3o-bantu-kongo-da-sacralidade-do-mundo-natural.pdf. Acesso em: 10 set. 2025.
HARAWAY, Donna. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2015.
HUYSSEN, Andreas. Present Pasta: Media, Política, Amnesia. Public Culture, Duke University Press, v. 12, n. 1, pp. 21-38, 2000.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Temáticas, n. 32, 2016, p. 122-151.
MOORE, Jason W. Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London: Verso, 2016.
REZENDE, Ana Beatriz Coutinho. Do Terceiro espaço à encruzilhada: hibridismo cultural e agência nas danças negras da diáspora. Revista Ñanduty, [S. l.], v. 13, n. 21, p. 216–232, 2025. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/nanduty/article/view/19501. Acesso em: 10 set. 2025.
REZENDE, Ana Beatriz C.; PASSOS, Vera. Técnica silvestre e a força do encontro entre tradição e contemporaneidade: Ana Beatriz C. Rezende entrevista Vera Passos. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 23, n. 3, p. 220–239, 2024. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v23i3p220-239. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/227812. Acesso em: 11 set. 2025.
SANTOS, Deoscóredes Maximiliano dos (Mestre Didi). Tradição e Contemporaneidade. Apud SANTOS, Inaicyra Falção dos. Corpo e Ancestralidade: uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. Salvador: EDUFBA, 2002.
THOMPSON, Robert Farris. Flash of the Spirit: African and Afro-American Art and Philosophy. New York: Vintage Books, 1984.
TUGNY, Rosângela Pereira de. Escuta e poder na estética Tikmu'un. 1. ed. Rio de Janeiro: Museu do Índio – Funai, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

