Plow the land and sow: multicultural methodological strategy
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0120Keywords:
afrocentrism, art education, cosmophobia, Capoeira Angola, multicultural curriculum.Abstract
The action research involved proposes interdisciplinary pedagogical practices involving Capoeira Angola and Theater as learning methods for the appreciation of African and Afro-Brazilian History and culture in schools. Drawing on and drawing from authors such as Asante (2009), Rufino (2017) and Thiollent (1986), the methodology aims to combat cosmophobia (Santos, 2019), the expression of the symbolic marginalization of Black culture. Workshops held in public and private institutions promoted the redefinition of ancestral knowledge, expanding the effectiveness of Law nr. 10.639/03 (Brasil, 2003). The approach emphasizes non-domestication (Gonzalez, 1984; Santos, 2023) in involvement in Afrotheatrical scenes.
Downloads
References
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93-110.
BARBA, Eugenio. A Canoa de Papel: Tratado de Antropologia Teatral. Brasília: Teatro Caleidoscópio, 2009.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2003.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, São Paulo, p. 223-244, 1984. Disponível em: https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/bitstream/192/10316/1/06_GONZALES__L%c3%a9lia_Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira_1.pdf. Acesso em: 10 set. 2025.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. [Recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MOURA, Clóvis. Escravismo, colonialismo, imperialismo e racismo. Afro-Ásia, Salvador, n. 14, p. 124-137, 1983. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/download/20824/13425. Acesso em: 10 set. 2025.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizando o corpo: teorias Ocidentais e sujeitos africanos. [Título original: Visualizing the body: Western theories and African subjects]. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P. J. (ed.). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Trad. Pedagógica: Anderson F. Nascimento.
RUFINO, Luiz. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significações. Brasília: INCT/UnB, 2015.
SANTOS, Antônio Bispo dos. As fronteiras entre o saber orgânico e o saber sintético. In: OLIVA, Anderson Ribeiro [et al.] (Org.). Tecendo redes antirracistas: Áfricas, Brasis, Portugal. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 23-35. (Coleção Cultura Negra e Identidades).
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. Imagens de Santídio Pereira. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
SILVA, Gisele Rose. Azoilda Loretto da Trindade: o baobá dos valores civilizatórios afro-brasileiros. Rio de Janeiro: Metanoia, 2021.
SODRÉ, Muniz. A Verdade seduzida: por um conceito de Cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Codecri, 1983.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

