Plow the land and sow: multicultural methodological strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0120

Keywords:

afrocentrism, art education, cosmophobia, Capoeira Angola, multicultural curriculum.

Abstract

The action research involved proposes interdisciplinary pedagogical practices involving Capoeira Angola and Theater as learning methods for the appreciation of African and Afro-Brazilian History and culture in schools. Drawing on and drawing from authors such as Asante (2009), Rufino (2017) and Thiollent (1986), the methodology aims to combat cosmophobia (Santos, 2019), the expression of the symbolic marginalization of Black culture. Workshops held in public and private institutions promoted the redefinition of ancestral knowledge, expanding the effectiveness of Law nr. 10.639/03 (Brasil, 2003). The approach emphasizes non-domestication (Gonzalez, 1984; Santos, 2023) in involvement in Afrotheatrical scenes.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Vinícius Firmino Pereira , Centro federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Mestrando em Relações Étnicas-Raciais, no Cefet-RJ, Bolsista (Cefet-RJ). Bacharelado em interpretação teatral e licenciatura em teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Ator, produtor, roteirista e arte-educador negro, com uma caminhada diversa e plural.

References

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93-110.

BARBA, Eugenio. A Canoa de Papel: Tratado de Antropologia Teatral. Brasília: Teatro Caleidoscópio, 2009.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2003.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, São Paulo, p. 223-244, 1984. Disponível em: https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/bitstream/192/10316/1/06_GONZALES__L%c3%a9lia_Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira_1.pdf. Acesso em: 10 set. 2025.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. [Recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MOURA, Clóvis. Escravismo, colonialismo, imperialismo e racismo. Afro-Ásia, Salvador, n. 14, p. 124-137, 1983. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/download/20824/13425. Acesso em: 10 set. 2025.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizando o corpo: teorias Ocidentais e sujeitos africanos. [Título original: Visualizing the body: Western theories and African subjects]. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P. J. (ed.). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Trad. Pedagógica: Anderson F. Nascimento.

RUFINO, Luiz. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significações. Brasília: INCT/UnB, 2015.

SANTOS, Antônio Bispo dos. As fronteiras entre o saber orgânico e o saber sintético. In: OLIVA, Anderson Ribeiro [et al.] (Org.). Tecendo redes antirracistas: Áfricas, Brasis, Portugal. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 23-35. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. Imagens de Santídio Pereira. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.

SILVA, Gisele Rose. Azoilda Loretto da Trindade: o baobá dos valores civilizatórios afro-brasileiros. Rio de Janeiro: Metanoia, 2021.

SODRÉ, Muniz. A Verdade seduzida: por um conceito de Cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Codecri, 1983.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986

Published

2025-12-18

How to Cite

FIRMINO PEREIRA , Marcos Vinícius. Plow the land and sow: multicultural methodological strategy. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–14, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0120. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27584. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas