Documentary approach in school: the field of experience [on]stage
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0202Keywords:
curriculum in theater, documentary theater, experience, pedagogy of participationAbstract
This article is the result of a doctoral thesis in Education entitled Documentary Theatre: corners of experience, artistic action in praxis in basic education. It deals with the historical, political and artistic-pedagogical perspectives on Documentary Theater. The study proposes a teaching approach about reality, based on the concept of experience, and proves that Documentary Theater, when addressed in schools, can contribute to the negotiation and (re)creation of Culture by students. Among the results of the research, a curriculum based on non-fiction is born, which can be part of the methodologies chosen by the teacher. This approach reveals new possibilities for teaching theater and teaching in the context of the practices of the Pedagogy of Participation.
Downloads
References
CAMARGO COSTA, Iná. Panorama do Rio Vermelho: ensaios sobre o Teatro Americano Moderno. São Paulo: Nanquim, 2001.
CURADO, Gustavo Idelbrando. Teatro Documentário: cantos de experiência, ação artística em práxis na educação básica. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas - Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.
BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artmed, 2. reimpressão. 2002.
DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.
KOUDELA, Ingrid D. José Simões de A. (org.) Léxico de Pedagogia do Teatro – 1 ed.- São Paulo: Perspectiva, 2015.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a Experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas. n.19, 2002. p.20-28.
LARROSA, Jorge. Tremores. São Paulo: Autêntica, 2017.
LIMA, Eduardo Campos. Coisas de Jornal no Teatro. São Paulo: Outras Expressões, 2014.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia; KISHIMOTO, Tizuko M.; PINAZZA, Mônica A. (org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro, Zahar, 1978.
PINAZZA, Mônica A.; GOBBI, Márcia A. Infâncias e suas Linguagens: formação de professores, imaginação e fantasia. In: PINAZZA, Mônica A.; GOBBI, Márcia A. (org.). Infância e suas Linguagens. São Paulo: Cortez Editora, 2014, v. 1, p. 21-44.
PUPO, Maria Lúcia de S. B. Para Alimentar o Desejo de Teatro. São Paulo: Hucitec, 2016.
SOLER, Marcelo. O Campo do Teatro Documentário: morada possível de experiências artístico-pedagógicas. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.
SOLER, Marcelo. Teatro Documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Perspectiva, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

