Documentary approach in school: the field of experience [on]stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0202

Keywords:

curriculum in theater, documentary theater, experience, pedagogy of participation

Abstract

This article is the result of a doctoral thesis in Education entitled Documentary Theatre: corners of experience, artistic action in praxis in basic education. It deals with the historical, political and artistic-pedagogical perspectives on Documentary Theater. The study proposes a teaching approach about reality, based on the concept of experience, and proves that Documentary Theater, when addressed in schools, can contribute to the negotiation and (re)creation of Culture by students. Among the results of the research, a curriculum based on non-fiction is born, which can be part of the methodologies chosen by the teacher. This approach reveals new possibilities for teaching theater and teaching in the context of the practices of the Pedagogy of Participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Ildebrando Curado, Universidade de São Paulo

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Artes Cênicas (USP). Graduação – Licenciatura em Artes Cênicas pela Faculdade Paulista de Artes (FPA). Ator-documentarista na Cia Teatro Documentário.

References

CAMARGO COSTA, Iná. Panorama do Rio Vermelho: ensaios sobre o Teatro Americano Moderno. São Paulo: Nanquim, 2001.

CURADO, Gustavo Idelbrando. Teatro Documentário: cantos de experiência, ação artística em práxis na educação básica. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas - Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artmed, 2. reimpressão. 2002.

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.

KOUDELA, Ingrid D. José Simões de A. (org.) Léxico de Pedagogia do Teatro – 1 ed.- São Paulo: Perspectiva, 2015.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a Experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas. n.19, 2002. p.20-28.

LARROSA, Jorge. Tremores. São Paulo: Autêntica, 2017.

LIMA, Eduardo Campos. Coisas de Jornal no Teatro. São Paulo: Outras Expressões, 2014.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia; KISHIMOTO, Tizuko M.; PINAZZA, Mônica A. (org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro, Zahar, 1978.

PINAZZA, Mônica A.; GOBBI, Márcia A. Infâncias e suas Linguagens: formação de professores, imaginação e fantasia. In: PINAZZA, Mônica A.; GOBBI, Márcia A. (org.). Infância e suas Linguagens. São Paulo: Cortez Editora, 2014, v. 1, p. 21-44.

PUPO, Maria Lúcia de S. B. Para Alimentar o Desejo de Teatro. São Paulo: Hucitec, 2016.

SOLER, Marcelo. O Campo do Teatro Documentário: morada possível de experiências artístico-pedagógicas. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.

SOLER, Marcelo. Teatro Documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Published

2025-12-18

How to Cite

CURADO, Gustavo Ildebrando. Documentary approach in school: the field of experience [on]stage. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–31, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0202. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26969. Acesso em: 19 dec. 2025.