The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0501

Keywords:

Artistic occupation, Industrial heritage, Political theater

Abstract

The challenge for theatrical groups concerned with socially engaged theatre is to reduce the impasses of capitalism through performing arts activities in alternative venues to ensure the exercise of citizenship. The appropriation of the industrial heritage warehouses not originally intended to be theatrical opened new possibilities for the performing arts in Rio de Janeiro, besides working at different scales and producing dramatic architectures. The interviewee is the theater director Luiz Fernando Lobo of Ensaio Aberto who proves that the occupation of this centenary and deactivated warehouse by a theater group with a long trajectory in the carioca scene is an act of resistance. Lobo gave the occupied building a social function, meaning a territory of struggle in a historic neighborhood on the outskirts of downtown, as an alternative to the logic of city marketing and the real estate market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evelyn Furquim Werneck Lima, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Pós-doutorado pela Université Paris X (CAPES-2003) e Estágio Sênior no Collège de France (CNPq-2011) além de períodos como Visiting Scholar em universidades europeias. Doutora em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ - 1997). Mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ -1988). Pós-graduada em Urbanismo (UFRJ-1971). Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1968). Docente concursada da UNIRIO em 1989 e aposentada em 2020 como Prof. Titular do Centro de Letras e Artes da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Docente permanente do PPGAC/UNIRIO. Coordenadora-adjunta do Laboratório de Estudos do Espaço Teatral e Memória Urbana, que criou e dirigiu por 26 anos. Pesquisador 1-A do CNPq. Cientista do Nosso Estado.

References

LIMA, Evelyn Furquim Lima. Dos galpões industriais aos espaços públicos da cidade: alguns processos de configuração espacial nas artes da cena brasileira. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-31, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200023. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18005.

Acesso em: 28 ago. 2022.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história, In: Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987, p.222-232.

BRECHT, Berthold. 1935. Five Difficulties in Writing the Truth. Available in https://www.idcommunism.com/2017/08/bertolt-brecht-five-difficulties-in.html. Access on 10 june2022

Published

2022-12-12

How to Cite

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0501. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679. Acesso em: 11 may. 2024.