The hammer and the building: the meeting between handicrafts and space through the experience of a scenotechnical worker at Theatro Municipal of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0502

Keywords:

Cenotechnics, Theatro Municipal of São Paulo, Aníbal Marques

Abstract

In the interview we sought to understand the scenotechnical craft in its relationship with the spaces and means of work; in the case of Aníbal Marques, this meeting promotes a particular view of the scenic work in the relationship between his craft and his main workspace - the Theatro Municipal de São Paulo (TMSP), where he has been head of the scenotechnic team since 1992. The interview composes a set of records of memories collected during the development of the master's research Cenotecnia, a criação dos os operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo developed within the scope of NETOC/GPHPC and defended at PPGAC/UFSJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Berilo Luigi Deiró Nosella, Universidade Federal de São João del Rei

Pós-Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Doutorado em Artes Cênicas (UNIRIO). Mestreado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduação em Comunicação Bacharelado em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professor do Curso de Graduação em Teatro e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas do Departamento de Artes da Cena da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ).

Priscila de Souza Chagas do Nascimento, Universidade Federal de São João del Rei

Mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Cenógrafa e Cenotécnica.

 

References

ALVES, M. A. O trabalho técnico no campo das artes e espetáculos: um estudo sobre o Theatro Municipal de São Paulo. 2008. Tese (Doutorado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas. Campinas, Campinas, 2008.

ALVES, M. A. O trabalho do técnico de palco no contexto de um teatro público: década de 1950 a 2000. PROA Revista de Antropologia e Arte, Campinas, v. 01, n. 1ª, p. 190 - 227, 2009. Disponível em: <http://www.ifch.unicamp.br/proa>.

DUBATTI, J. O teatro dos mortos: Introdução a uma filosofia do teatro. São Paulo: SESC, v. e-book, 2007.

MATE, A. L. Anexo à tese A Produção Teatral Paulistana dos anos 1980 - R(ab)iscando com faca o chão da história: Tempo de contar os (pré)juízos em percursos de andança. 2998. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). 2008. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2022.

SILVA, J. F. Os invisíveis do teatro: primeiro ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2020.

SILVA, J. F. Os Invisíveis do teatro: segundo ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2021.

VIANA, F. R. P.; NETO CAMPELLO, A. H. C. Introdução histórica sobre cenografia: os primeiros rascunhos. São Paulo: [s.n.], 2010.

Published

2022-12-12

How to Cite

NOSELLA, Berilo Luigi Deiró; NASCIMENTO, Priscila de Souza Chagas do. The hammer and the building: the meeting between handicrafts and space through the experience of a scenotechnical worker at Theatro Municipal of São Paulo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0502. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22670. Acesso em: 11 may. 2024.