Chinese Opera in America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0701

Keywords:

Chinese traditional theatre, United States of America, Theatre history

Abstract

This essay presents a panorama of Chinese operas in the United States of America. From a historical perspective, it highlights the first traditional productions in 19th-century California by immigrants from Guangdong, and discusses the development and expansion of the genre to the New York stages throughout the following centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marvin Carlson, City University of New York

Ph.D. em Teatro pela Cornell University, é Distinguished Professor (Sidney E. Cohn Chair) na City University of New York - CUNY, e diretor do Marvin Carlson Theatre Center, na Academia de Teatro de Shanghai (上海戏剧学院). Sua vasta atuação nos campos da história, teoria e tradução teatrais rendeu-lhe diversos prêmios, como o da Association for Theatre in Higher Education pela carreira acadêmica, o George Jean Nathan Prize por crítica teatral, o Bernard Hewitt Prize por pesquisa em teatro, o George Freedley Award por estudos das artes da cena, e uma bolsa Guggenheim. É autor de dezenas de livros publicados internacionalmente, e sua obra mais célebre, Theories of the Theatre (Teorias do teatro), de 1993, já foi traduzida para oito idiomas. 

Esther Marinho Santana, Universidade Estadual de Campinas

Doutora e Mestre em Teoria e Crítica Literária pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com estágio doutoral na City University of New York (CUNY), onde foi Segal Fellow no Martin E. Segal Theatre Center. Faz parte do conselho científico e é secretária internacional para a América Latina da Edward Albee Society, e integra o grupo de pesquisas Estudos do Teatro Ex-Cêntrico – ETEx (CNPq/ ECA). Atualmente, é pesquisadora de pós-doutorado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (processo 2021/08668-7), na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - USP.

References

BORTHWICK, J. D. Three Years in California. Edinburgh/ London: William Blackwood and Sons, 1858.

CHOY, Philip P. San Francisco Chinatown: A Guide to Its History & Architecture. San Francisco: City Lights, 2012.

LEI, Daphne Pi-Wei. Operatic China: Staging Chinese Identity Across the Pacific. New York/ Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006.

RAO, Nancy Yunhwa. Chinatown Opera Theatre in North America. Urbana/ Chicago/ Springfield: University of Illinois Press, 2017.

Published

2022-09-26

How to Cite

CARLSON, Marvin; SANTANA, Esther Marinho. Chinese Opera in America. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0701. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22016. Acesso em: 19 may. 2024.