The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0101

Keywords:

art education, artistic act, teaching act, Bakhtin

Abstract

The performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness  and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Teles de Souza, Federal University Foundation of Rio Grande

Pós-doutoranda pela Universidade Federal do Rio Grande (UFRG). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrado em Educação (UFPR). Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Guilherme Guimbala. Especialização em Fundamentos do Ensino da Arte pela Universidade Estadual do Paraná (FAP). Licenciatura em Arte pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual do Paraná (FAP). Professora do Colégio Estadual do Paraná.

References

AMORIM, Marília. O Professor, seu outro e seu corpo – fragmentos de uma experiência no ensino universitário. In: BRAIT, Beth. GONÇALVES, Jean Carlos. (org.). Bakhtin e as artes do corpo. 1ª edição – São Paulo: Hucitec, 2021.

AMORIM, Marília. Nota de capa. In: Linguagem, corpo e estética na educação. GONÇALVES, Jean Carlos. GARANHANI, Camargo Marynelma. GONÇALVES, Michelle Bocchi. (org.). 1ª edição – São Paulo: Hucitec, 2020.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Por uma metodologia das ciências humanas [1930 – 40/1975-1979]. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácil e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: editora 34, 2017.

FAHRER, Lucienne Guedes. Insistir na presença – Tentativas de invenção teatral e pedagógica em isolamento. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.42, p.1-31, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0116. Acesso em: 12 jan. 2022.

MCMAW, Dick. Para uma filosofia do corpo em movimento. In: BRAIT, Beth. GONÇALVES, Jean Carlos. Bakhtin e as artes do corpo. 1ª edição – São Paulo: Hucitec, 2021.

PEREIRA, Marcelo de Andrade. ICLE, Gilberto. Formação estética e suas [in]definições: do estético e do poético. In: Linguagem, corpo e estética na educação. GONÇALVES, Jean Carlos. GARANHANI, Camargo Marynelma. GONÇALVES, Michelle Bocchi. (org.). 1ª edição – São Paulo: Hucitec, 2020.

SOUZA, Adriana Teles. Do palco à sala de aula: diálogos entre o ato artístico e o ato docente. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

Published

2022-09-26

How to Cite

SOUZA, Adriana Teles de. The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–13, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0101. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567. Acesso em: 18 may. 2024.