Between the actress and the performer: female visibility building a body in art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0106

Keywords:

theatrical performance, performative action, women's visibility

Abstract

This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.

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Author Biographies

Ronaldo Záphas, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em Artes da Cena e Mestre em Artes da Cena (2017), ambos pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Especialização em Gestão e Políticas Culturais (2011) pela Escola Itaú Cultural/Universidade de Girona/Espanha. Licenciando em Teatro pela Mozarteum. Licenciando em Arte pela FAAL. Graduado em Artes Cênicas (UNICAMP).

Isabela Augusto Rosa, Universidade Sagrado Coração

Bacharelado em Teatro pelo Centro Universitário Sagrado Coração (UNISAGRADO – 2019). Educadora Social com ênfase em Teatro, na instituição SORRI - Bauru (2022). Produtora Cultural na Aflorar Cultura (2021) e Diretora Teatral no Lar Santa Luzia para Cegos (2019).  019).

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Published

2022-09-26

How to Cite

ZÁPHAS, Ronaldo; ROSA, Isabela Augusto. Between the actress and the performer: female visibility building a body in art. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–25, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0106. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535. Acesso em: 18 may. 2024.