Theatrical heterotopias and the conception of energy - Suzuki and the contemporary Japanese scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0102

Keywords:

Japanese theater, Tadashi Suzuki, Heterotopias, Energy, Contemporary scene

Abstract

Once the SITI company was created (1992) by Anne Bogart and Tadashi Suzuki, it became usual to talk about the Suzuki-Viewpoints method. However, some younger artists are unaware of the production of those researches, prior to the partnership. The purpose of this article is to present some characteristics of the early days of what was considered the Suzuki method in 1965, when he created the Waseda Shogekijo (Small Waseda Theatre), until the arrival of his company in Toga. The proposal is not to reconstruct his biography, but to investigate what follows in movement in Suzuki's thought/action, such as the invention of theatrical heterotopias that affect, in different ways, the contemporary Japanese scene, and his singular notion of energy as technology of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Raquel, Pontifícia Universidade Católica (PUC - SP)

Doutora em Comunicação e Semiótica (PUC/SP) com pesquisa vinculada à artes da cena. Pesquisadora do Centro de Estudos Orientais (PUC/SP). Professora da especialização em Técnica Klauss Vianna (PUC/SP) e da Academia Internacional de Cinema.

Christine Greiner, Pontifícia Universidade Católica (PUC/SP)

Professora livre-docente da PUC-SP, onde coordena o Centro de Estudos Orientais. Ensina no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica e na graduação em Artes do Corpo.  É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq, nível 2.

References

ALLAIN, Paul. The art of stillness. New York: Palgrave Macmillan, 2003.

ARATA, Isozaki. Japan-ness in Architecture. New York: MIT Press, 2006.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/F5BtW5NF3KVT4NRnfM93pSs/?lang=pt.

Acesso em: 03 jul. 2021.

CÉLINE, Louis-Ferdinand. L’ école des cadavres. Paris: Les Éditions Denoël,1938.

DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou (A seguir). São Paulo: Ed. UNESP, 2002.

FOSTER, Hal. O Retorno do Real. São Paulo: CosacNaify, 2014.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.

IWAKI, Kyoko. Tokyo Theatre Today – conversations with eight emerging theatre artists. London: Hublet Publishing, 2011.

LEPECKI, André. Exaurir a dança: performance e a política do movimento. São Paulo: Ed. Annablume, 2017.

NUNES, Sandra Meyer. O corpo em equilíbrio, desequilíbrio e fora do equilíbrio. Urdimento, Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, n. 4, p.90-99, 2002. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101042002090. Acesso em: 03 jul. 2021.

RAQUEL, Fernanda. Corpo artista – estratégias de politização. São Paulo: Ed. Annablume / Fapesp, 2011.

RAQUEL, Fernanda. Emergências do corpo na cena teatral contemporânea – a potência das falhas, desativações e impossibilidades. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

YONEYAMA, Shoko. Animism in contemporary Japan – voices for the Anthropocene from post-Fukushima Japan. London: Routledge, 2020.

SHINJIN, Shimizu. Dream Regime – the annihilated body. Translation by Adam Brolinowski, 2002. (No prelo)

SUZUKI, Tadashi. The Way of Acting, the Theater Writings of Tadashi Suzuki, trad. J. Thomas Rimer. New York: Theater Communications Group, 1986.

Published

2021-12-13

How to Cite

RAQUEL, Fernanda; GREINER, Christine. Theatrical heterotopias and the conception of energy - Suzuki and the contemporary Japanese scene: . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–17, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0102. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20824. Acesso em: 15 may. 2024.