Theater as allegory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0211

Keywords:

Pedagogy of Performance, Allegory, Art education

Abstract

Theater as allegory is a pedagogical system of staging that is in the center of contemporary tendencies of Performing Art Pedagogy. His focus is the relationship of doing and appreciating art. The allegoric figure highlights text and/or images, opening space for imagination and playing to the reader/player or spectator. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ingrid Dormien Koudela, Universidade de São Paulo (USP)

Livre docente, Doutorado (1988), Mestrado (1982) e Graduação em Artes Cênicas (1971) – todos pela Escola de Comunicação e Artes (ECA), Universidade de São Paulo (USP). Professora Dra. Associada aposentada da  mesma universidade. 

References

ALMEIDA, Igor (Org.) Ingrid Dormien Koudela: O Teatro como Alegoria. Recife: SESC/Pernambuco, 2018.

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010.

BENJAMIN, Walter. Passagens de Walter Benjamin. TIEDEMANN, Rolf; BOLLE, Willi; MATOS, Olgária Chaim Feres (Org.). Trad. Irene Aron e Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2018.

BENJAMIN, Walter. Guarda-livros juramentado. In: Rua de Mão Única. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012, (Obras Escolhidas- v. 2).

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 8ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. Das Passagen-Werk. Gesammelte Schriften, Band V-1 Suhrkamp, 1991.

BRECHT, Brecht. Gesammelte Werke 18. Frankfurt: Suhrkamp, 1967.

BRUEGEL, Peter, o Velho. A Torre de Babel, óleo sobre painel,114 x155 cm Kunsthistorisches Museum, Viena, (1563-1567).

BRUEGEL, Peter, o Velho. Os Sete Vícios Capitais, sete gravuras Kunsthistorisches Museum, Viena, (1563-1567).

CONSTANCIO, Rudimar. (Org.) Utopias Pedagógicas em Artes como gesto de (Re)Existência. Recife: SESC Pernambuco, 2018.

CASTRO, Ruy. Metrópole à Beira-Mar. O Rio Moderno dos Anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

GAMA, Joaquim C.M. Alegoria em Jogo. A Encenação como Prática Pedagógica. São Paulo: Perspectiva, 2016.

KAFKA, Franz. América. São Paulo: Ed. 34, 2012.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Guerras Civis. Ilhas de Desordem de Heiner Müller. São Paulo: Perspectiva, 2021.

KOUDELA, Ingrid Dormien. A Cidade como Alegoria in: O Percevejo, Rio de Janeiro, v.1, fasc. 2, 2009. Disponível em:

http:www.seer.unirio.brindex, phpopercevejoonlinearticleview526468. Acesso em: 30 abr. 2021.

KOUDELA, Ingrid Dormien e José Simões de Almeida Júnior. Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva e SP- Escola de Teatro, 2015.

KOUDELA, Ingrid Dormien. A encenação contemporânea com o prática pedagógica. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.10, p.45-54, 2008.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Teatro de figuras alegóricas: A Ferida Woyzek. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.18, p.71-76, 2012.

KOUDELA, Ingrid Dormien (Org.). Heiner Müller o Espanto no Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MÜLLER, Heiner. Phoenix. In: Heinermüllermaterial. Trad. Ingrid Dormien Koudela. Leipzig: Reclam, 1990.

O` DONNELL, Julia. A Invenção de Copacabana. Culturas urbanas e estilos de vida no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

RABELAIS, François. Gargântua e Pantagruel. Belo Horizonte: Itatiaia, 2009.

RONAI, Paulo (Org.). Antropologia do Conto Húngaro. Prefácio: GUIMARÃES, Rosa. Rio: Civilização Brasileira, 1957.

RÖHL, Ruth. O teatro de Heiner Müller: modernidade e pós-modernidade. São Paulo: Perspectiva, 1997.

VYGOTSKY, Lev. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WARBURG, Aby. Vídeos de atlas mnemosyne. Disponível em: https://www.hkw.de/.../2020/aby_warburg/bilderatlas_mnemosyne_start.php Acesso em: 03 maio 2021.

Published

2021-08-14

How to Cite

KOUDELA, Ingrid Dormien. Theater as allegory. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–28, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0211. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20776. Acesso em: 12 may. 2024.