The intimate scene in a remote university research and extension project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0114

Keywords:

Immersion theater, Intimate scene, Remote creative process, University outreach

Abstract

The notions of immersion theatre, intimate scene, neo-technological theater and audio-theater permeate a path in research and university extension that started before, but continued during the Covid-19 pandemic. The intimate scene is a scenic format that favors the encounter, sensory immersion and processes of disorientation regarding space, time and presence. The measures of social isolation and the implementation of remote emergency academic activities led to a specific context of creative experimentation, in which elements of the intimate scenic format were reinterpreted based on the limitations and potential of telematic and virtual presences. Despite the distinctions between theatrical experiences (in person) and remote artistic experiences, technological mediations are adopted in this project as devices to imagine a possible remote intimate scene and produce multiple records of the creative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heitor Martins Oliveira, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutorado em Música (Composição) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Música (Composição) - Texas State University - San Marcos (EUA). Bacharel em Música (Regência) e licenciatura em Educação Artística pela Universidade de Brasília (UnB). Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT). 

Bianca Nascimento de Melo, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Graduanda do curso de Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Tocantins (UFT).

References

CASIRAGHI, Mauricio Pezzi. Insônia: A tecnologia audiovisual como catalisadora para a imersão no teatro. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

CORREIA, Eliana Rosa; SANTOS, Gleiziane Pinheiro dos. O rádio-teatro no ensino remoto: um experimento artístico-pedagógico. Rebento, São Paulo, n. 13, p.325-346, jul. - dez 2020. Disponível em:

http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/596. Acesso em: 14 jun. 2021.

DINIZ, Liana Ferraz; GOUSSINSKY, Sônia. A voz em (instabilidade de) rede. Rebento, São Paulo, n. 13, p.285-303, jul. - dez 2020. Disponível em http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/584. Acesso em: 14 jun. 2021.

DUBATTI, J. Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, v. 9, p.44-54, 2015.

DUBATTI, Jorge. Experiência Teatral, experiência tecnovivival: nem identidade, nem campeonato, nem melhoria evolutiva, nem destruição, nem laços simétricos. Rebento, São Paulo, n. 12, p. 8-32, jan. -jun. de 2020.

GÓMEZ, Máximo José; DIP, Nerina Raquel. Da contenção à criação: experiência artístico-pedagógica na pandemia. Tradução: Simone Carleto. Rebento, São Paulo, n. 13, p. 139-163, jul. - dez 2020. Disponível em http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/603. Acesso em: 14 jun. 2021.

SCHECHNER, Richard. Environmental theater. New, expanded ed. New York: Applause, 1994.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança, dança-teatro, cinema. Tradução: Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PÉDICO, André Leme; MACHADO, Fabiana de Sousa Cunha; SOUZA, Leandro Pereira de. As Oficinas "Paisagem Sonora - Sons e Silêncios da Quarentena": relato de experiência realizada na Mostra Virtual de Artes do CEFET-MG. Rebento, São Paulo, n. 13, p. 304-324, jul. - dez 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/594. Acesso em: 15 jun. 2021.

SOLANO, Iara. Formato Cênico Intimista. Entrevista cedida a Bianca Nascimento de Melo. Palmas (TO), 12 ago. 2020. Transcrita em anexo do relatório final do projeto de iniciação científica: Processo de criação em cena intimista: narrativas de uma artista-pesquisadora em formação, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT, 2019-2020).

SPRITZER, Mirna. O exercício radiofônico como prática da palavra, da vocalidade e da escuta. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1 n. 22, p. 89-98, julho de 2014.

Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101222014089/3178. Acesso em: 14 jun. 2021.

Published

2021-12-13

How to Cite

OLIVEIRA, Heitor Martins; MELO, Bianca Nascimento de. The intimate scene in a remote university research and extension project. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0114. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20494. Acesso em: 14 may. 2024.