Performing arts with children and teachers in pandemic times: What can teach us a blind dog?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0124

Keywords:

Performing arts, Children, Teachers, Pandemic, Extension

Abstract

his is a reflective-analytical report on a university extension project in performing arts pedagogy with children, their teachers and families, developed during the pandemic. The inducing theme was the adventures of a real female dog with multiple deficiencies, therefore, the video performances created articulate documentary material to the performing arts. Podcasts and written didactic material bring practical propositions and reflections on performing arts pedagogies with children. The products generated and their reach show the relevance of university extension in arts and education, as well as the meanings produced by the project in the initial training of undergraduates and in the continuing training of pedagogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taís Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Artes Cênicas pela Università di Bologna (IT) e pela Universidade Federal da Bahia. Mestre pelo PPGEDu da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGD). Bacharel no DAD da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente da área Artes - Teatro do DEC - Faculdade de Educação, UFRGS. Pesquisadora, extensionista, professora de teatro, autora e mãe solo. 

References

ARAGÃO, Thaís A. Paisagem sonora como conceito: tudo ou nada?. Revista Música Hodie, n 19, 2019. Acesso em:

https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/53417

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.

BOFF, Fernanda Bertoncello (org). Pequenices - Dança, corpo e educação. Porto Alegre, Canto: 2017. Acesso em: https://canto.art.br/pequenices-danca-corpo-e-educacao/

CHEKHOV, Michael. Para o ator. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

DALLA COSTA, Rossana. O teatro de formas animadas na formação de professores: uma proposta pedagógica a partir da Ubermarionnette. 2019. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Acesso em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/183189

FERREIRA, TAÍS e FALKEMBACH, MARIA FONSECA. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Editora Mediação, 2014.

HARTMANN, Luciana e SILVA, Sonaly. Pequenas resistências: contação de histórias, performance e protagonismo infantil na escola. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, p. 19-35, 2019. Acesso em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019019/9924

ICLE, Gilberto. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro? Urdimento, – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.2, n. 17, p. 71-77, 2011. Acesso em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011070

IUCCI, C.; CARDOZO, L. Escrito e publicações em extensão universitária. Revista Em Extensão, v. 19, n. 2, p. 4-23, 30 dez. 2020. Acesso em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/56948

MACHADO, Marina M. Espiralidades: arte, vida e presença na pequena infância. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 348-371, maio/ago. 2020. Acesso em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/machado.pdf

REVISTA NUPEART. Dossiê Arte e Infância em Contextos de Epidemia e Pandemia. NUPEART, Florianópolis, vol. 24, ano 2020. Acesso em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/issue/view/812

SANTOS, Vera Bertoni dos. Brincadeira e conhecimento: do faz de conta à representação teatral. Porto Alegre: Mediação, 2002.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais - O fichário de Viola Spolin. São Paulo, Perspectiva: 2012.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo, Perspectiva: 2003.

SPRITZER, Mirna. O corpo tornado voz: a experiência pedagógica com a peça radiofônica. 2019. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. (tese de doutorado) Acesso em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/7234/000497109.pdf

WOLFF, S. Corpo tecnológico: sobre as relações entre dança, tecnologia e videodança. Revista Cena, Porto Alegre, n. 14, 2013. Acesso em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/43214

Published

2021-09-16

How to Cite

FERREIRA, Taís. Performing arts with children and teachers in pandemic times: What can teach us a blind dog?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–23, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0124. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20486. Acesso em: 13 may. 2024.