Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0126

Keywords:

Pedagogical processes in art, Creative processes, Online classes, Perception, Scenic laboratory

Abstract

Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Motta Lima, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Professora associada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), atuando no Departamento de Interpretação e no PPGAC. Diretora do coletivo Hanimais Hestranhos.  Membro do Conselho artístico e editorial do CLAPS (Cento Latino Americano de Estudos Stanislávski).

Marcelo Miguez, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Formado em Arte dramática pela Escola de Teatro Martins Penna. Bacharelando em Artes Cênicas com habilitação em Atuação Cênica na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Ator, pesquisador, educador e performer.

Valentina Ramos Carcano, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Licencianda em Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Whiverson Reis, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Bacharelado em Atuação Cênica e licenciando em Teatro, ambas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Ator, pesquisador e professor de teatro.

References

ALSCHITZ, Jurij. Treinamento para sempre. São Paulo: Perspectiva, 2017.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a terceira infância. São Paulo: Planeta, 2008.

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Experiência e alteridade em educação. Tradução: Maria Carmen Silveira Barbosa e Suzana Beatriz Fernandes. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/download/2444/1898. Acesso em: 08 jun. 2021.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução: João Wanderley Gerald. Revista Brasileira de Educação. n.19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 08 jun. 2021.

BROOK, Peter. Shakespeare é um pedaço de carvão. In: O ponto de mudança: Quarenta anos de experiências teatrais: 1946-1987. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.

CITTON, Yves. The Ecology of Attention. Cambridge: Polity Press, 2017

COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Editora Cultura e Barbárie. 2018.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica – O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução de Maurício Liesen. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2018.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1º ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIVE com Vicente Franz Cecim sobre Viagem a Andara O Livro Invisível. Realização de Vianzza Tv. Pará, 2020. (210 min.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WbtHbN8mDjk . Acesso em: 10 jun. 2021.

QUILICI, Cassiano. O Ator-Performer e as Poéticas da transformação de si. São Paulo: AnnaBlume, 2015.

SANCHES, Pedro. A Relevância Política de Alguns Princípios do Contato Improvisação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.37, p. 356-376, 2020.

SIMPÓSIO Práticas de Atenção - A Atenção na Experiência Estética e no Trabalho do Cartógrafo. Realização da Fundação Bienal de São Paulo, em parceria com o Sesc-Sp. 2018. Live (39 min.), son., color. Palestra de Virgínia Kastrup. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=07vIatGHfSI. Acesso em: 10 jun. 2020.

SIMPÓSIO Práticas de Atenção - Por uma Política de Ruminação em Tempos de Dispersão Hiperconectada. Realização da Fundação Bienal de São Paulo, em parceria com o Sesc-Sp. São Paulo, 2018. Live (33 min.), son., color. Palestra de Maria Cristina Franco Ferraz. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iGnl3ZTjhgU. Acesso em: 08 jun. 2021.

VAGAMUNDOS - Um Laboratório Cênico: Abrindo Terreiros - Cosmovisões Terra. Realização de Centro de Pesquisa Teatral - Sesc. São Paulo, 2020. Live (116 min.), son., color. Convidados na live: Ailton Krenak, Maria Thais. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G8LZd7nxd9w. Acesso em: 11 jun. 2021.

Published

2021-09-16

How to Cite

LIMA, Tatiana Motta; MIGUEZ, Marcelo; CARCANO, Valentina Ramos; REIS, Whiverson. Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–34, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0126. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473. Acesso em: 11 may. 2024.