Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0116

Keywords:

Virtual theater, Theater at school, Theater in pandemic

Abstract

The article brings a report of the teaching experience in online platforms for students of Elementary School II in the city of Sorocaba, SP, carried out during the Covid-19 pandemic in 2020-21. An adaptation was made, for the virtual environment, of the theatrical games present in Viola Spolin's binder. The experience instigated the proposition of a virtual theatrical production, entitled "My window opened to the square", accepted to be developed in the 20th FETO - Student Theater Festival of Belo Horizonte, MG. The article explains the methodology and results of the process with the students, considering the procedures from the perspective of active learning, and considering the remote environment as a structuring device of language. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacyan Castilho, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Pós-Doutorado na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e Justus-Liebig Universität (Giessen/RFA). Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Teatro pela UNIRIO. Especialização em Teoria e Prática do Teatro pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação em Artes Cênicas na UNIRIO. Prof. Associada na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) em Curso de Graduação em Artes Cênicas – habilitação em Direção Teatral. Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Dança (PPGDan) da UFRJ e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Artes Cênicas (PPGEAC) da UNIRIO, no curso de Mestrado Profissional em Ensino de Artes Cênicas.

Mr, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/Escola Estadual de Ensino Integral Professor Altamir Gonçalves

Master's Professional Course in Performing Arts Teaching (PPGEAC-UNIRIO), with Specialization in Languages of Art (USP), Licentiate and Bachelor of Theater by Anhembi Morumbi University, Licentiate in Artistic Ed. by the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Tatuí (FAFICILE) and Pedagogy by (UNICID).

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? – e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BELUSI, Soraya. FETO TEATRO 2020 – RESENHAS CRÍTICAS TEATRO NA ESCOLA, Belo Horizonte, dez. 2020. Disponível em:http://noato.org.br/Feto/wp-content/uploads/sites/8/2020/12/FETO-TEATRO-2020-resenha.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, s,v, n.19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/

?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar.2021.

BRASIL. Ministério da Educação. BNCC- Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacional

comum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Acesso em: 05 maio 2020.

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.

CALLAI, Cristiana; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes; SILVA, Greice Duarte de Brito. Transver o mundo: linguagens criativas de crianças em situação de confinamento. NUPEART, Florianópolis, v.24, p. 13-28, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18429/12548.

Acesso em: 10 mar. 2020.

CONCILIO, Vicente; KOUDELA, Ingrid Dormien. Protocolos e a Pedagogia do Teatro – da tradução dos protocolos de estudantes sobre Aquele que diz sim aos protocolos do “trabalho alegre”. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.34, p.246-255, mar/abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019246. Acesso em: 07 fev. 2021.

CORRÊA, Juliane. Estruturação de programas em EAD. In CORRÊA, Juliane (org.) Educação à distância – Orientações metodológicas. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DEWEY, John. Arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fonte, 2010.

GAMA, Joaquim. Acerca do teatro e dos festivais estudantis. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.10, p. 85-93, 2008. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008085. Acesso em: 06 jan. 2021.

GUIMARD, Gabriel. Teatro, infância e escola. In: Devanil Tozzi, Marta Marques Costa (org.) Teatro e dança: repertórios para a educação. São Paulo v. 2: FDE, 2010.

GHIRALDELLI JR, Paulo. Didática e teorias educacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

JANUZELLI, Antonio (Janô). A aprendizagem do ator. 2ª ed. São Paulo: Ática, 1994.

KOUDELA, Ingrid Dormien, JUNIOR ALMEIDA, José Simões de (Org.). Léxico da pedagogia do teatro. São Paulo: Perspectiva: SP Escola de Teatro, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MEIRELES, Cecília. Seleta em prosa e verso; seleção, notas e apresentação de Dercy Damasceno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

MERISIO, Paulo; ARAÚJO, Getúlio Góis de; SILVA, Ligia da Cruz. Experiências cênicas: fissuras criativas na escola com crianças e adolescentes. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.36, p.181-203, 2019. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15731.

Acesso em: 07 fev. 2021.

NAKASHATO, Guilherme. A escola sem som, nem cor. Rebento, São Paulo, v.1, n.12, p.156-164, jan/jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia

.unesp.br/index.php/rebento/article/view/470. Acesso em: 10 jun. 2021.

REGULAMENTO FET0 2020. Belo Horizonte, dez.2020. Disponível em:http://

noato.org.br/feto/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/regulamento-FETO-2020-versao-final.pdf. Acesso em: 10 de março de 2021.

RODRIGUES, Ana Luísa. Aprendizagem ativa: como inovar na sala de aula. Lisboa: Lisbon International Press, 2019.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista (Versão 1). São Paulo: SEE-SP/UNDIME-SP, 2018. Disponível em: http://www.undime-sp.org.br/versao-1-do-curriculo-paulista-e-documentos-para-a-realizacao-dos-seminarios-regionais/.

Acesso em: 06 jun. 2021.

SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero. In: Adilson Florentino, Narciso Telles (Org.) Cartografias do ensino do teatro. Uberlândia: Edufu, 2009. P.49-60.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. Tradução Ingrid Dormien Koudela. 2ªed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

SPOLIN, Viola. O jogo teatral no livro do diretor. Tradução lngrid Dormien Koudela e Eduardo Amos. São Paulo: Perspectiva. 2010.

Published

2021-09-15

How to Cite

CASTILHO, Jacyan; FOGAÇA, Marcos Clóvis. Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–27, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0116. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435. Acesso em: 12 may. 2024.