“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0113

Keywords:

Process Drama, Theater workshops, Deaf theater, University outreach activities

Abstract

The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. 

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Author Biographies

Diego de Medeiros Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professor Doutor do Departamento de Artes Cênicas, Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes) e Programa de Pós-graduação em Teatro (PPGT), da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). 

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Douglas Vicente Leopold, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduando do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Priscila Lourenzo Jardim, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Teatro pela UFRGS (2017).

 

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Published

2021-09-15

How to Cite

PEREIRA, Diego de Medeiros; BERSELLI, Marcia; LEOPOLD, Douglas Vicente; JARDIM, Priscila Lourenzo. “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0113. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344. Acesso em: 10 may. 2024.