Curatorship or authorship in the creation of scenic biographical documentaries: The cases of Lola Arias and Jérôme Bel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0115

Keywords:

Curating, Contemporary dance, Conceptual theatre, Lola Arias, Jérôme Bel

Abstract

What are the boundaries between a creative staging work and a curatorial work? Based on the observation of two series of biographical documentary plays – Mis documentos by Lola Arias (2012-2017) and the Jérôme Bel documentary solos (2004-2009) – we propose a reflection on authorship and curatorship. Even doing similar works, Lola Arias designates her work as "curatorship" while Jérôme Bel does not. This study is interested both in the creative process and in the different paths that led these artists to this form, as well as in the authorial relationships between the stage director and the subject who composes and interprets his biography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaella Uhiara, Laboratório THALIM (França)

Bacharel em Teatro com habilitação em Direção Teatral (USP) Mestre e doutora em Estudos Teatrais (Université Sorbonne Nouvelle. Afiliada ao laboratório de Teoria e História das Artes e Literaturas da Modernidade (THALIM) do Centro Nacional de Pesquisa Científica da França (CNRS). Tem publicações na Bélgica, França e Reino Unido. Lecionou no Departamento de Artes do Espetáculo da Université Rennes 2 (França). Editora de seção da revista Sala Preta (USP).

Denise Cobello, Universidad Nacional de las Artes

Mestre em Estudos Teatrais pela Université Sorbonne Nouvelle. Doutoranda da UNA (Universidad nacional de las Artes, Buenos Aires) com uma bolsa da CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas).

References

ARIAS, Lola en HALFON, Mercedes. Lo que guarda una carpeta amarilla. Suplemento Radar. P. 12, Buenos Aires, sep. 2014.

ARIAS, Lola en Ranzani Oscar, “Son documentos personales atravesados por lo histórico”. Suplemento Cultura y Espectáculos. P. 12, Buenos Aires, 2013.

BEL, Jérôme. Je ne fais pas de différence entre le théâtre et la danse. Entrevista concedida a Clyde Chabot. Théâtre/Public, nº 184, p. 38-41, jan. 2007.

BEL, Jérôme; CHARMATZ, Boris. E-mails 2009-2010. Dijon: Les Presses du Réel, 2013.

BISHOP, Claire. ¿Qué es un curador? El ascenso (¿y caída?) del curador auteur. Denken Pensée Thought, Servicio Informativo Bimensual de Pensamiento Cultural Europeo del Centro Teórico-Cultural Criterios, n° 7, 2011, p. 105-119.

COBELLO, Denise. L’Acteur-Document dans le Théâtre du Réel Argentin. 2015. Thèse (Master en Arts, Lettres, Langues, Mention Théâtre) – Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, Paris, 2015.

CRUZ, Alejandro. Intimidades del San Martín. Suplemento Espectáculos Diario La Nación, 1 de noviembre de 2015,

https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/intimidades-del-san-martin-nid184159

GROYS, Boris. El curador como iconoclasta. Criterios, La Habana, nº 2, 15 febrero 2011.

LIPPARD, Lucy; CHANDLER, John. The Dematerialization of Art, Art International, vol. 12, n° 2, février 1968, p. 31-36.

RIMOLDI, Lucas e MONCHIETTI, Alicia. Uma cohorte de artistas-gestores. Taller de Letras, n°59, p. 111-123, 2016.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poétique du drame moderne et contemporain. Paris: Seuil, 2012.

SAGASETA, Julia Elena. Performatividades: experimentaciones en la escena de Buenos Aires. Pitágoras 500, Unicamp, n°5, agosto 2013. P. 131-143. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/pit500/article/viewFile/146/149. Acesso em: 7 jan. 2021.

SECCHIN BRAGA, Paola. La créatrice cachée: de Véronique Doisneau de Jérôme Bel à Isabel Torres de Silvia Soter. Mobiles, nº 2, 2011, p. 139-152.

UHIARA, Rafaella. Le métathéâtre contemporain : la quête paradoxale d’une société perdue. 2018. Tese (Doutorado em Teatro) - ED 267 Arts & Médias - Université Sorbonne Nouvelle, Paris, 2018.

UHIARA, Rafaella. Sobre o legado de uma arte efêmera: breve reflexão sobre a fugacidade do evento teatral e sua perenidade na memória do espectador a partir do espetáculo “Cour d’honneur”, de Jérôme Bel (2013). Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 121-129, 2013. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/69081. Acesso em: 4 jan. 2021.

VALLEJOS, Juan Ignacio. Historicidad, sincronía y activismo de lo sensible: el Congreso Escena Política en Buenos Aires. Revista Aisthesis, 2020. (No prelo)

Video de espectáculos

Lola Arias

¿Cómo me convertí en feminista? Mi causa judicial, de Fátima Pecci, 2017.

https://vimeo.com/248319329

Retrato de una artista adolescente, de Denise Groesman, 2017

https://vimeo.com/248298406 Contrasena: misdocs17

Jérôme Bel

Véronique Doisneau (completo): https://youtu.be/OIuWY5PInFs

Outros fragmentos de vídeos se encontram na página de Jérôme Bel: http://www.jeromebel.fr/

Published

2021-04-28

How to Cite

UHIARA, Rafaella; COBELLO, Denise. Curatorship or authorship in the creation of scenic biographical documentaries: The cases of Lola Arias and Jérôme Bel. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–21, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0115. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19447. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas