Care/curation of the self, care/curation of the world: Ways to perform reciprocity

modos de performar la reciprocida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0111

Keywords:

Gift, Curation of the affections, Propositions in performance, Body-world, Art-life

Abstract

This performative writing mobilizes, as an artistic position, a notion of cure as care and as a movement. It does that operating a curation of the affections that occurs in the act of looking at/repairing [reparar] what appears in each situation, a perception-action of the affections that composes and recomposes figures of subjectivity in co-breeding relationship with the world. Here the intrinsic relation between creation in art and possibilities of sensitive learning makes itself present, as an ethical-aesthetic-political life, an art of existence. It is a tactic of re-existence which is invented by questioning the modes of operation of the usual logic of debt / doubt and which is established by the subversion of that system in the form of a gift cycle: giving-receiving-giving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Lima Liconti, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ)

Atriz, performer, produtora cultural e professora. Doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestra em teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharela em artes cênicas pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e graduada em comunicação institucional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Milene Lopes Duenha, Universidade Estadual do Paraná (UEP)

Artista da dança, atriz e performer. Doutora em Teatro pelo PPGT - UDESC. Professora no curso de Licenciatura e Bacharelado em Dança da UNESPAR. Atua nos coletivos ACOCORÉ (Arte, Coletivos, Conexões e Rede), Fenda e Mapas e Hipertextos.

References

ALICE, Tania; BAFFI, Diego. Traga seus problemas para a arte! Performances de arte relacional como cura. In: ALICE, TANIA. Performance como Revolução dos Afetos. São Paulo: Annablume, 2016. p.177-194.

DUENHA, Milene Lopes. O que pode o corpo, ninguém sabe. 2019. Tese (Doutorado em Teatro) - Centro de Artes - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

EUGENIO, Fernanda. Caixa-Livro. Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 235-246, 2008. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.22383867.v8i0p235-246>. Acesso em: 13 mar. 2014.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento das prisões. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: Ditos & Escritos V - Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

GIL, José. Abrir o corpo. In: FONSECA, Tania; ENGELMAN, Selda. Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

JUNG, Carl Gustav. Sincronicidade. Petrópolis: Vozes, 1991. v. VIII/3

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MANNING, Erin. Proposições para um movimento menor. Moringa Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 11-24, jun.-dez., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2177-8841.2019v10n2.49811. Acesso em: 12 out. 2019.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira Ciências Sociais, São Paulo, v.32, n.94, p.1-18, jun., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17666/329402/2017. Acesso em: 27 mar. 2020.

NOË, Alva. The Enactive Approach to Perception: An Introduction. Action in perception. Cambridge: MIT Press, 2004, p. 1-35.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014.

PELBART, P. Biopolítica. Sala Preta, São Paulo, v.7, p. 57-65, nov. 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v7i0p57-66>. Acesso em: 3 jun. 2014.

QUILICI, Cassiano. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009 [1677].

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2007.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-251, set-fev. 1993.

SIMONDON, Gilbert. A gênese do indivíduo. In: PELBART, Peter Pal et al. (Orgs.) Cadernos de Subjetividade: o reencantamento do concreto. São Paulo: Hucitec, 2003. p. 97-117.

VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2021-04-28

How to Cite

LICONTI, Juliana Lima; DUENHA, Milene Lopes. Care/curation of the self, care/curation of the world: Ways to perform reciprocity: modos de performar la reciprocida. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–38, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0111. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19426. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas