Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0104

Keywords:

Pedagogy, Cure, Theate, Teaching-learning processes, Intervention

Abstract

This manuscript aims to act as a spell in the search for the cure for what could be named as colonial disease. It supports the adoption of the term pedagogy as enchantment in order to conceive the teaching and learning processes as a way of intervening in the world and change the objective reality of humans. Therefore,pedagogy could be considered as a kind of everyday magic. The manuscript also reflects upon how such recognition can echo in performance practices, reaching the understanding that it may transform the methodologies that already exist, and create other ones, as long as those methodologies consider some aspects: the reliance in the creative ability/capacity of others, an action that guides their practice and the conception that the world can be transformed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Bezerra de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professor doutor colaborador do curso de Licenciatura em Teatro do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC.

References

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BEZERRA DE SOUZA, Henrique. O olhar da Medusa: coisificação e reconfigurações políticas por meio do ensino da arte e prática cênica. Revista Moringa – Artes do espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 8, n. 2, p. 69 – 80, 2017.

COUTINHO, Marina Henriques. A favela como palco e personagem e o desafio da comunidade-sujeito. 2010. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2010.

FIORI, Ernani. M. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

NOGUEIRA, Marcia Pompeo. Ventoforte no teatro em comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.

NOGUEIRA, Marcia Pompeo. Teatro com meninos e meninas de rua: nos caminhos do Ventoforte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. São Paulo: Autêntica, 2015.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula editorial, 2019.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2018.

Published

2021-04-28

How to Cite

SOUZA, Henrique Bezerra de. Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0104. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas