Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0107

Keywords:

Rape, Performative theater, Autobiographic performance

Abstract

This article comes from the experience of a rape trauma and its implications in a personal e social way. In order to investigate the possibilities of intervention in the public sphere by the performative theater, the study was based in an autobiographic approach, analyzing artistic works performed about the theme. Through a philosophical approach, the power structures that maintain the sexual violence were investigated, also considering the subversion that might emerge from its gaps. Thinking of the common sense that circles the theme, the research had as a purpose the proposition of counter-narratives that would trigger off healing processes through the denouncement atmosphere, recurrent in the contemporary scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Prado, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Atriz, performer e bacharelanda em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Nina Caetano, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Nina Caetano possui graduação em Língua e Literatura Francesas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), na qual também fez seu mestrado em Estudos Linguísticos (2000). É Doutora em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da USP e Professora Adjunta do Departamento de Artes e do Mestrado em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto. 

References

BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Sala Preta, São Paulo, v.1 p. 91-103, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57010.

Acesso em: 22 nov. 2020.

CABALLERO, Ileana Diéguez. Liminaridades: práticas de emergência e memória. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2. p. 50-59, 2016. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/6496. Acesso em: 8 jan. 2021.

CORNAGO, Óscar. Atuar “de verdade” – a confissão como estratégia cênica. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 13, p. 99-111, 2009.

DAVIS, Ângela. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.

DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

FÉRAL, Josette. Além do limites – Teoria e Prática do Teatro. São Paulo: Editora Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Sílvia. Performatividade e gênese da cena. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 404-419, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/38137. Acesso em: 8 jan. 2021.

Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Anuário Brasileiro de Segurança Pública de 2019. Acesso em novembro de 2020. Disponível em: http://www.forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2019/09/Anuario-2019-FINAL-v3.pdf. Acesso em: 16 jul. 2020.

FOUCAULT, Michel. “A ética do cuidado de si como prática da liberdade”. In: Ditos & Escritos V – Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade – volume I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Dados do estupro no Brasil. Atlas da Violência. Disponível

em:https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/19/atlas-da-violencia-2019. Acesso em: 8 jan. 2021.

IRREVERSÍVEL. Gaspar Noé. França, 2002.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília, 2012.

LEITE, Janaína. Autoescrituras performativas: do diário à cena. 2014. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Escola de Comunicação e Artes - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.

LORDE, Audre. Irmã Outsider: ensaios e conferências. São Paulo: Autêntica, 2019.

PAULINA. Santiago Mitre. Argentina: Telefe, 2016.

PERETTA, Éden. As cinco peles: a investigação de si como matriz dramatúrgica no ensino de dança. Congresso da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança – ANDA. 2012.

QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

SOUZA, Flávia Bello C. Consequências emocionais de um episódio de estupro na vida de mulheres adultas. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica). Pontífica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2013.

Published

2021-04-28

How to Cite

PRADO, Camila; CAETANO, Nina. Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversion. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–28, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0107. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19375. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas